هرآنچه از ریمیک بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion میدانیم

پلتفرمها
به اشتراک گذاری پست

مقدمه: افسانهای که دوباره زنده میشود
در دنیای بازیهای نقشآفرینی (RPG)، مجموعهی The Elder Scrolls همیشه جایگاه ویژهای در دل گیمرها داشته است. در حالی که طرفداران بیصبرانه منتظر The Elder Scrolls 6 هستند، خبرهایی غیررسمی اما داغ از انتشار قریبالوقوع نسخهی بازسازیشدهی The Elder Scrolls 4: Oblivion به گوش میرسد. این بازی که نخستینبار در سال 2006 منتشر شد، حالا قرار است با گرافیک و گیمپلی بهبودیافته دوباره به دنیای مدرن بازگردد.

ساختهشده توسط Virtuos، نه Bethesda
نسخهی اصلی Oblivion توسط استودیو Bethesda Game Studios ساخته شد، اما به دلیل درگیر بودن این تیم با پروژههایی مانند Starfield، توسعهی Fallout 76 و آغاز تولید کامل TES VI، کار بازسازی Oblivion به استودیوی Virtuos واگذار شده است.
Virtuos پیشتر در ساخت یا پشتیبانی از بازیهایی چون Metal Gear Solid Delta: Snake Eater نقش داشته و در حوزهی ریمستر و ریمیکها تجربهی قابلتوجهی دارد. البته هنوز مشخص نیست Bethesda چه میزان در این پروژه دخالت مستقیم دارد.
موتور بازی: قدرت Unreal Engine 5
نسخهی اصلی Oblivion بر پایهی موتور Gamebryo ساخته شده بود، اما ریمیک آن طبق گزارشها از Unreal Engine 5 استفاده میکند. با اینکه برخی منابع مدعی شدهاند کدهای قدیمی بازی همچنان بهکار گرفته شدهاند، اما پردازش گرافیکی از طریق موتور جدید انجام میشود.
در یکی از پروفایلهای لینکدین کارکنان Virtuos نیز به پروژهای بازسازیشده بر پایه UE5 اشاره شده که به احتمال زیاد همان Oblivion است.

بهبودهای اساسی در مبارزات: سیستم بلاک شبیه Soulslike
در نسخهی قدیمی، سیستم دفاع یا بلاک کردن ضربات بسیار ساده و ابتدایی بود. اما در نسخهی بازسازیشده، این مکانیک بهصورت کامل بازطراحی شده و گفته میشود الهاماتی از بازی های سولزلایک در آن دیده میشود.
از جمله تغییرات محتمل:
- نقش کلیدی نوار استقامت (Stamina) در دفاع و حمله
- بلاکهای زمانبندیشده برای مقابله با ضربات دشمن
- حذف حالتهای کند و ناکارآمد دفاعی در نسخهی کلاسیک
ارتقاء سیستم استقامت و مخفیکاری
سیستم استقامت در ریمیک با رویکردی جدید پیادهسازی شده:
- محاسبات جدید باعث کاهش حس تنبیه بازیکن هنگام اتمام استقامت میشود
- استفاده بهینهتر از انرژی در مبارزات و حرکات
در بخش Stealth یا مخفیکاری نیز تغییرات مهمی اعمال شده:
- روشهای جدید محاسبه آسیب در حملات مخفیانه
- اضافه شدن آیکونهای واکنشی برای وضعیت پنهان بودن

اصلاحات دیگر در گیمپلی: تیراندازی، برخوردها، رابط کاربری
ریمیک Oblivion فقط به بلاک و استقامت محدود نمیشود. سایر بهبودها شامل:
- ارتقاء کامل سیستم تیراندازی و مبارزه از راه دور (در هر دو حالت اولشخص و سومشخص)
- بهبود برخورد ضربات و انیمیشنهای واکنش دشمنان (رفع حس شناور بودن مبارزات)
- طراحی مجدد رابط کاربری (HUD & UI) برای وضوح بیشتر و دسترسی آسانتر
این تغییرات میتواند تجربهی بازیکنان را بسیار مدرنتر، قابلفهمتر و لذتبخشتر کند.
گرافیکی در حد نسل نهم
با نزدیک شدن به دو دهه از انتشار نسخه اصلی، طبیعی است که انتظار گرافیکی مدرن از ریمیک وجود داشته باشد. خوشبختانه، تصاویر لو رفته از سایت Virtuos نشان میدهند که تیم سازنده کاملاً به این موضوع توجه داشته است:
- نورپردازی و سایهزنی واقعگرایانه
- بازسازی بافتها، محیطها و کاراکترها با جزئیات بالا
- استفاده از قابلیتهای Nanite و Lumen موتور UE5 برای ایجاد جهانی زندهتر

عرضه برای همه پلتفرمها: PlayStation، Xbox و PC
با وجود تملک Bethesda توسط مایکروسافت، گزارشها حاکی از آناند که ریمیک Oblivion بهصورت همزمان برای Xbox Series X/S، PC و PlayStation 5 منتشر خواهد شد.
مایکروسافت در سالهای اخیر سیاست مولتیپلتفرم را پیش گرفته و بعید است بازی بزرگی مثل Oblivion را از جامعهی طرفداران پلیاستیشن دریغ کند.
در مورد عرضه روی کنسول بعدی نینتندو (احتمالاً Switch 2) هنوز اطلاعاتی وجود ندارد.
معرفی و انتشار همزمان؟ شاید همین هفته!
بهگفته منابع معتبر مانند Jeff Grubb، بازی قرار است در هفتهی سوم آوریل (احتمالاً بین 21 تا 25 آوریل) بهصورت ناگهانی و همزمان معرفی و منتشر شود.
یعنی بدون کمپین تبلیغاتی طولانی، مستقیماً در دسترس گیمرها قرار میگیرد؛ تاکتیکی که قبلاً برای بازیهایی مثل Hi-Fi Rush هم جواب داده بود.

نتیجهگیری: آیا آمادهاید به سیاهچالها بازگردید؟
بازسازی The Elder Scrolls IV: Oblivion میتواند نه تنها نوستالژی گیمرهای قدیمی را زنده کند، بلکه استاندارد جدیدی در بازسازی بازیهای کلاسیک بهجا بگذارد.
از گرافیک پیشرفته تا گیمپلی بازطراحیشده، همهچیز نوید یک تجربهی نسل نهمی را میدهد که در عین حفظ هویت اصلی، کاملاً مدرن و کاربرپسند خواهد بود.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، احتمالاً تا چند روز آینده شاهد بازگشت به Cyrodiil خواهیم بود؛ اینبار با کیفیتی فراتر از تصور.
سوالات متداول (FAQ)
ریمیک Oblivion توسط چه استودیویی ساخته شده؟
استودیو Virtuos مسئول ساخت ریمیک است؛ استودیویی متخصص در ریمسترها و پورتها، با سابقهای در پروژههایی مانند Metal Gear Solid Delta.
آیا بازی از صفر ساخته شده یا بر اساس نسخه اصلی بازسازی شده؟
بر اساس گزارشها، بازی همچنان از کدها و سیستمهای قدیمی استفاده میکند، اما با گرافیک و مکانیکهای کاملاً مدرن از طریق موتور Unreal Engine 5.
آیا Elder Scrolls VI لغو شده است؟
خیر، Elder Scrolls 6 در مرحله تولید کامل است، اما انتشار آن هنوز سالها فاصله دارد. ریمیک Oblivion پروژهای جداگانه است.
آیا بازی روی PS5 منتشر میشود؟
بله، طبق شایعات متعدد، این بازی برای Xbox Series X/S، PC و PS5 بهصورت همزمان منتشر خواهد شد.
آیا بازی شامل محتوا یا مأموریتهای جدید خواهد بود؟
در حال حاضر خبری از اضافه شدن مأموریت یا محتواهای جدید نیست، اما گیمپلی و مکانیکها بهشدت بهبود یافتهاند.
پست های بیشتر
راهنمای خرید تبلت گیمینگ تا 30 میلیون | 1404
2 اردیبهشت 14040مقالهandroidiosبهترین بازی های دونفره PS5 | آپدیت 2025
27 فروردین 14040مقالهplaystation15 تفاوت نینتندو سوییچ 2 و سوییچ 1
24 فروردین 14040مقالهnintendoهمه چیز درباره نسخه PS5 بازی Indiana Jones and the Great Circle
23 فروردین 14040مقالهplaystation