مقایسه Call of Duty: Black Ops 7 و Black Ops 6؛ چه چیزهایی تغییر کرده؟

پلتفرمها
به اشتراک گذاری مطلب

اکتیویژن از انتشار Call of Duty خسته نمیشود، و حالا دومین Black Ops متوالی در یک سال اخیر در راه است. Call of Duty: Black Ops 7 در 23 آبان 1404 (14 نوامبر 2025) برای Xbox Series X/S، PS5، PC، Xbox One و PS4 منتشر میشود و بازیکنان را به زمانی در آینده (2035) میبرد. Raul Menendez بازگشته و David Mason باید متوقفش کند.
اما Black Ops 7 چه چیز تازهای نسبت به Black Ops 6 دارد؟ 15 تفاوت بزرگ از حالتهای مولتیپلیر جدید تا پشتیبانی پس از انتشار را در ادامه مطلب بررسی میکنیم.
ماموریتهای سوررئال و مناظر عجیب
داستان بازی در سال 2035 جریان دارد؛ جایی که رائول منندز دوباره برگشته و تهدیدی برای جهان است. میسون و تیمش مأموریت دارند جلوی او را بگیرند، اما اینبار شرایط متفاوت است؛ سمی به نام "Fear" باعث شده واقعیت دچار اختلال شود و محیطها حالتی عجیب و سوررئال پیدا کنند: بزرگراههایی که مثل مار پیچ میخورند، راهروهایی که حرکت میکنند و جزایری که در هوا معلقاند.
در حالی که Black Ops 6 فقط چند ماموریت با چنین فضای غیرواقعی داشت، Black Ops 7 تقریبا کل کمپین را با این سبک طراحی کرده است. (البته نه صددرصد، که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم)
کوآپ 4 نفره کمپین
کوآپ در کمپین چیز جدیدی برای سری بلک آپس نیست، اما Black Ops 7 برای اولین بار امکان بازی تا چهار نفر را فراهم میکند. مشکل اصلی اینجاست که هیچ گزینهای برای انتخاب سطح سختی وجود ندارد؛ حتی برای کسانی که میخواهند بازی را بهصورت تکنفره تجربه کنند.
طبق گفته سازندگان در مصاحبه با IGN، طراحی کمپین با این ذهنیت انجام شده که مراحل برای بازی تکنفره سرگرمکننده و برای گروههای دو تا چهار نفره چالشبرانگیز باشند. منطقی به نظر میرسد؟ شاید نه خیلی. با این حال، Black Ops 6 همچنان تنظیمات سختی کلاسیک مثل Recruit، Regular، Hardened و Veteran را حفظ کرده بود.
Avalon و "Endgame"
در حالی که mission board در Black Ops 6 نقش مهمی نداشت، در Black Ops 7 پایان بازی یا همان مرحلهی Avalon اهمیت زیادی دارد. این مأموریت عملا حالت Extraction با حضور 32 بازیکن است و نقش «Endgame» را در کمپین بازی ایفا میکند. میتوانید بهصورت تکنفره یا در قالب تیم وارد منطقه شوید. باید اهداف تعیینشده را انجام دهید و پیش از پایان زمان، از محل استخراج (Extract) فرار کنید. هرچه به مناطق سختتر بروید، پاداشهای بهتری دریافت میکنید.
بازیکنان میتوانند Loadout اختصاصی و قابلیتهای جدید را باز کنند، اما اگر کشته شوند، همه چیز را از دست میدهند. در کنار چالشهای PvE، میتوانید به تقابل با دیگر بازیکنها (PvP) هم بروید.
این حالت از نظر ساختار شبیه DMZ است، اما این بار بخشی رسمی و متصل به کمپین محسوب میشود. با این حال، هنوز مشخص نیست در نسخه نهایی بازی، تا چه اندازه خوب و روان اجرا خواهد شد.

نقشههای زمان انتشار
هر دو بازی دارای 16 نقشه برای حالت اصلی 6v6 هستند، اما تفاوت در انتخاب و طراحی آنهاست. بخشی از این نقشهها نسخههای بازسازیشدهی مراحل معروفی مثل Hijacked، Express و Raid هستند، با این تفاوت که Raid اینبار بهجای Hollywood Hills در توکیو جریان دارد. تفاوت اصلی زمانی دیده میشود که سراغ نقشههای جدید و اختصاصی هر بازی میرویم.
حالت Skirmish
در حالی که Black Ops 6 نقشههای Strike را کوچکتر کرد و آنها را برای نبردهای 12 نفره یا حتی 2v2 طراحی کرد، Black Ops 7 مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این نسخه حالت Skirmish را معرفی میکند؛ نبردهای بزرگ 40 در برابر 40 با چندین هدف همزمان، وسایل نقلیه و امکان استفاده از Wingsuit. بازی در زمان عرضه تنها دو نقشه برای این حالت دارد، که احتمالا نسبت به مقیاس عظیم Battlefield 6 کوچکتر به نظر برسند، اما همچنان روی درگیریهای وسیع تمرکز دارند.

حالت Overload
حالت جدید Overload ترکیبی از Capture the Flag و حالت Rift در Destiny است. در این مود، یک دستگاه در نقطه خاصی ظاهر میشود و هر تیم باید آن را بردارد و به منطقه مشخصشده در پایگاه دشمن برساند. بازیکنی که دستگاه را حمل میکند میتواند تیراندازی کند، اما موقعیت او همیشه روی نقشه دیده میشود، بنابراین تیم باید او را همراهی و محافظت کند. این حالت بهصورت 6 در برابر 6 انجام میشود، تیمی که زودتر به 8 امتیاز برسد برنده است و در نیمه بازی، جای دو تیم با هم عوض میشود.
16 سلاح کاملا جدید
در زمان عرضه، بازی 30 سلاح دارد؛ کمی کمتر از 33 سلاح در Black Ops 6. از این تعداد، 16 سلاح کاملا جدید هستند. برای نمونه میتوان به شاتگان Echo 12 با دو شلیک نیمهاتوماتیک، اسنایپر بولتاکشن VS Recon، اسنایپر سهتیر XR-3 Ion و سلاح Dravec SMG اشاره کرد که نسخه تکاملیافته طرح PP-919 از Black Ops 6 است.
Perkهای جدید
قابلیتهای Combat Specialties جذابترین بخش جدید هستند، اما همچنان Perkها ستون اصلی ساخت Loadout محسوب میشوند. سیستم Slipstream حذف شده؛ یعنی دیگر سرعت پایهی دویدن افزایش پیدا نمیکند و Tactical Sprint نیز از ابتدا وجود ندارد. حالا Tactical Sprint بهعنوان یک Perk در Tier 1 قرار گرفته و در عوض، مدت دویدن عادی کمی کاهش یافته است.
همچنین برخی Perkها ادغام شدهاند. برای مثال، Quartermaster حالا با Gearhead ترکیب شده و یک قابلیت جدید میدهد: امکان استفاده از دو Field Upgrade و شارژ سریعتر تجهیزات.

Scorestreakهای جدید
سیستم Scorestreakها با حالوهوایی مدرنتر بازطراحی شده است. برخی streakهای کلاسیک مثل Scout Pulse، RC-XD، UAV و Care Package همچنان حضور دارند، اما چند گزینه جدید هم اضافه شدهاند.
از جمله D.A.W.G، یک ربات زمینی زرهی و مسلح و Rhino که رباتی مجهز به مینیگان است. همچنین Legion نیز حضور دارد؛ گروهی از پهپادهای تهاجمی که بدون هدف دقیق، بهطور گسترده کل نقشه را زیر آتش میبرند.
به اشتراک گذاشتن سلاحهای شخصیسازیشده
یکی از جذابیتهای بازی، پیدا کردن ترکیبهای عجیب و مؤثر برای attachmentهاست. در Black Ops 7 این روند سادهتر شده؛ سیستم Build Code اضافه شده که یک کد مخصوص برای هر سلاح شخصیسازیشده میسازد. فقط کافی است این کد را وارد کنید تا همان سلاح با همان attachmentها برایتان ساخته شود (البته به شرطی که آن سلاح و attachmentها را قبلا آزاد کرده باشید).
به این ترتیب دیگر لازم نیست دنبال راهنماهای مرحلهبهمرحله بگردید یا تنظیمات دیگران را دستی کپی کنید.

گزینههای حرکت جدید
در Black Ops 7 خبری از Wall-Run نیست و فقط یک قابلیت ساده مثل پرش از روی دیوار (Wall Jump) باقی مانده. سیستم Omnimovement که در Black Ops 6 معرفی شد همچنان حضور دارد، اما حالا دو حرکت جدید هم اضافه شدهاند:
- Combat Roll که لحظهای زاویه دید را سومشخص میکند
- Mounted برای تیراندازی دقیق در حالت تکیهداده به سطوح
این تغییرات شاید خیلی خاص نباشند، اما همان حس مبارزه زمینی و کلاسیک Call of Duty را حفظ میکنند.
بازگشت Weapon Prestige
سیستم Prestige کلاسیک دوباره بازگشته؛ یعنی بالا رفتن سطح، گرفتن نشان (Icon)، تم اختصاصی و استفاده از Permanent Unlock Token مثل نسخههای قدیمی.
در کنار آن، سیستم Weapon Prestige هم از Black Ops 4 برگشته؛ هر سلاح دو سطح Prestige دارد و کسانی که به Prestige Master (سطح 250) برسند، میتوانند همه را کامل کنند. با Prestige دادن به سلاح، مواردی مثل Attachment، اسکین (Camo) و Charm مخصوص برای 30 سلاح بازی آزاد میشود.
Open Matchmaking و Persistent Lobbies
بتای Black Ops 7 با استقبال بالایی روبهرو نشد و خیلیها دلیل اصلی آن را سیستم SBMM (مچسازی براساس مهارت) میدانستند. اما حالت Open Matchmaking که در آن اتصال خوب نسبت به مهارت در اولویت قرار میگیرد، واکنش مثبتی داشت و قرار است در نسخه نهایی بازی هم وجود داشته باشد. همچنین سیستم Persistent Lobbies برمیگردد؛ یعنی بعد از پایان هر دست، لابی حفظ میشود و میتوانید بدون خروج، دوباره با همان بازیکنان بازی کنید.

TPM 2.0 و Secure Boot الزامی
هیچوقت به طور صد در صدی جلوی چیت و تقلب را نمیتوان گرفت، اما Black Ops 7 مثل Battlefield 6 مقابله با آن را جدی گرفته است. برای اجرای بازی، Secure Boot و TPM 2.0 الزامی هستند. همچنین ورود با اکانت Activision اجباری است و مثل Black Ops 6، باید حساب استیم را به شماره تلفن متصل کنید. این اقدامات دسترسی هکرها را بسیار سختتر میکند.
مقایسه برنامههای پس از انتشار
فصل اول بازی Black Ops 6 شامل 3 نقشه Core، سه Strike، هفت سلاح و دو حالت بازی بود. اما حالا در Black Ops 7 با یکی از مفصلترین لانچها در تاریخ سری روبهرو هستیم.
فصل اول Black Ops 7 از 13 آذر 1404 (4 دسامبر 2025) آغاز میشود و محتویات آن شامل موارد زیر است:
- 7 نقشه Core مخصوص نبردهای 6v6
- 7 سلاح جدید مثل Maddox، Ballistic Knife و Crossbow
- حالتهای بیشتر، محتوای ویژه و پشتیبانی پس از انتشار
همچنین نقشه محبوب Nuketown کمتر از یک هفته بعد از انتشار به بازی اضافه خواهد شد.
در مجموع، حجم محتوا و تنوع Black Ops 7 بهوضوح بیشتر از سال گذشته است.
مطالب بیشتر
بررسی بازی Battlefield RedSec؛ بتل رویال بتلفیلد 6
13 آبان 1404مقاله، بررسی
pcplaystationxboxبررسی بازی Ninja Gaiden 4، بازگشت قدرتمند سری
11 آبان 1404مقاله، بررسی
pcplaystationxbox10 تفاوت Halo: Campaign Evolved با نسخه اصلی
9 آبان 1404مقاله
pcplaystationxboxبهترین بازی های 2026 که منتظرشان هستیم
9 آبان 1404مقاله
pcplaystationxbox