بررسی نسخه ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion

12 اردیبهشت 1404
بررسی نسخه ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion

به اشتراک گذاری مطلب

برای استفاده بخش یا کل محتوای مطلب زیر از طریق فرم موجود در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.
تبلیغات

دنیای فانتزی و نقش‌آفرینی همیشه برای گیمرهای ایرانی جذابیت خاصی داشته و «The Elder Scrolls IV: Oblivion – نسخه ریمستر» با بازگشتی باشکوه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را وعده می‌دهد. در این نسخه، سازندگان با ارتقاء گرافیک، بهبود صداگذاری و رفع باگ‌های گذشته، جهانی زنده‌تر و پرجزییات‌تر خلق کرده‌اند. اگر از طرفداران سری الدر اسکرولز هستید یا به دنبال یک ماجراجویی عمیق در سرزمین‌های خیالی می‌گردید، همراه ما باشید تا در بررسی گیم‌پلی، داستان، تغییرات نسبت به نسخه‌ی اصلی، گرافیک، موسیقی و نقاط ضعف این ریمستر دیدی جامع به‌دست آورید.

نقد و بررسی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster
نقد و بررسی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster

داستان بازی

داستان «The Elder Scrolls IV: Oblivion – نسخه ریمستر» شما را به قلب امپراتوری سقوط‌کردهٔ سیرؤدیل می‌برد، جایی که پورتال‌های جهنمی (Oblivion Gates) به طور ناگهانی در سراسر قلمرو گشوده شده‌اند. امپراتور آوریل سی‌مونت (Uriel Septim VII) پیش از مرگ اسرارآمیزش، آخرین فرزندش—the خَلّص‌شدهٔ سرنوشت—را با نشان امپراتوری موظف می‌سازد تا سفری مرگ‌بار را آغاز کند. شما در نقش این قهرمان ناآگاه، باید هویت واقعی‌تان را کشف و سرنوشت سیرؤدیل را رقم بزنید.

شروع ماجراجویی

داستان با فرار شما از زندان آغاز می‌شود؛ لحظه‌ای کلاسیک که در آن نگهبان بلندپیچیدگی رخدادها را نادیده می‌گیرد و با کمک یک نگهبان مرموز، شما آزاد می‌شوید. این نقطهٔ آغاز، آزادی عمل کامل در انتخاب مسیر پیش رو را به شما می‌دهد: می‌توانید مستقیم به دنبال خط اصلی داستان بروید یا ابتدا در دنیای گستردهٔ سیرؤدیل به کاوش بپردازید.

خط اصلی و تهدید Oblivion

مرکزی‌ترین بخش داستان، بستن پورتال‌های Oblivion و پیدا کردن متحدانی در گروه نگهبانان امپراتوری (Blades) است. هر بار که دروازه‌ای بسته می‌شود، به وضوح حس پیشرفت در نجات سرزمین را تجربه می‌کنید. شخصیت‌های کلیدی مانند مارتین سپتیم (Martin Septim)، آخرین وارث قانونی تاج و تخت، و مهره‌های فراماسونریِ انجمن جادوگران، هر یک انگیزه‌ها و پیچیدگی‌های عمیقی دارند که روایت را غنی می‌کند.

داستان بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion
داستان بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion

مأموریت‌های فرعی مرتبط با داستان

علاوه بر خط اصلی، مأموریت‌های فرعی مانند نجات روستاها از هجوم دیمون‌ها یا حضور در خفا در میان دزدانِ خائن، لایه‌های معنایی بیشتری به روایت اضافه می‌کنند. این مأموریت‌ها نه تنها فرصت ارتقاء مهارت و جمع‌آوری آیتم‌های کمیاب را می‌دهند، بلکه شما را بیش از پیش درگیر سرنوشت سیرؤدیل می‌کنند.

نقطه اوج و پایان

نقطهٔ اوج داستان در نبرد نهایی داخل یک دروازه عظیم Oblivion است، جایی که تصمیم‌های شما سرنوشت شخصیت‌ها و سرزمین را رقم می‌زند. پایان بازی—متفاوت بر اساس انتخاب‌ها و میزان موفقیت در مأموریت‌های فرعی—می‌تواند از یک تاج‌گذاری باشکوه تا فداکاری تراژیک متغیر باشد.این روایتِ چندلایه، همراه با آزادی بی‌نظیر در انتخاب مسیر، Oblivion Remastered را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای گیمرهای ایرانی تبدیل کرده است.

گیم پلی بازی

در نسخه ریمستر «The Elder Scrolls IV: Oblivion» گیم‌پلی کلاسیک با حفظ روح اصلی بازی، حالا با تغییرات و بهبودهای چشمگیر برای گیمرهای معاصر بازطراحی شده است. سیستم مبارزهٔ همزمان (real-time combat)، پیشرفت مبتنی بر مهارت (skill-based progression) و آزادی عمل در جهان باز (open-world freedom) همچنان قلب تجربه را تشکیل می‌دهند، اما افزوده‌های جدید مثل دویدن سریع (sprinting)، رابط کاربری مدرن و هوش مصنوعی بهبود یافته، بازی را برای مخاطبان امروز جذاب‌تر کرده است. در ادامه به مهم‌ترین مولفه‌های گیم‌پلی می‌پردازیم.

ساختار جهان باز و آزادی عمل

نسخه ریمستر همان نقشهٔ عظیم سیرؤدیل را با بیش از ۱۰۰ ساعت محتوا حفظ کرده است؛ از کاوش در جنگل‌ها و باتلاق‌ها تا ورود به سیاه‌چال‌های مخوف و شرکت در مأموریت‌های فراوان فرعی و اصلی. سیستم نوبت‌دهی مأموریت‌ها به شما اجازه می‌دهد هر زمان که خواستید از یک خط داستانی به خط دیگری بپرید، بدون آن که تجربهٔ جهان‌گردی و اکتشاف مختل شود

مبارزات و سیستم مهارت‌ها

مبارزات اکنون روان‌تر شده و قابلیت دویدن سریع به بازیکن امکان می‌دهد در لحظات بحرانی از شر دشمنان فرار کرده یا جایگیری بهتری پیدا کند. پنج دسته مهارت—جنگی، جادویی، مخفی‌کاری، تخصصی و پشتیبانی—با پنج رتبه از نوآموز تا استاد، تنوع زیادی در شخصی‌سازی قهرمان می‌دهند. افزون بر این، تغییراتی در میزان مصرف استمیـنا، دقت تیراندازی با کمان و واکنش به ضربات (hit reaction) صورت گرفته که مبارزات را چالش‌برانگیزتر و واقعی‌تر می‌کند

سیستم پیشرفت شخصیت

ساختار اصلی ارتقاء شخصیت حفظ شده اما با الهام از «اسکایریم» و «استارفیلد»، مکانیزم تجربه و سطح‌بندی (level scaling) تعدیل شده است تا پیشرفت یکنواخت‌تر و متعادل‌تری ارائه شود؛ دیگر خبری از رشد ناگهانی قدرت دشمنان هنگام تغییر سطح نیست. همچنین، برخی باگ‌های کلاسیک ارتقاء مهارت—مثل بهره‌گیری از NPCها در معبد پرییت برای افزایش سریع—رفع شده یا محدودیت‌گذاری شده‌اند تا بازی منصفانه باقی بماند.

گیم پلی The Elder Scrolls IV: Oblivion ریمستر
گیم پلی The Elder Scrolls IV: Oblivion ریمستر

هوش مصنوعی و تعامل با NPC

هوش مصنوعی NPCها بهبود یافته و حالا رفتار جمعی شبیه به «اسکایریم» دارند: نگهبانان گشت می‌زنند، مردم در بازارها قدم می‌زنند و مأموریت‌های فرعی پویاتر شده‌اند. این تغییر باعث می‌شود جهان بازی واقعی‌تر به نظر برسد و انگیزهٔ بیشتری برای تعامل با محیط فراهم گردد.

رابط کاربری و منوها

منوی بازی و HUD به‌طور کامل بازطراحی شده تا با کنترلرهای نسل جدید و صفحه‌نمایش 4K سازگاری داشته باشد. قابلیت فیلتر مکان‌ها روی نقشه، نمایش واضح‌تر نشانگر مأموریت و دسترسی سریع به ابزارها، تجربهٔ کاربری را بهبود داده است. همچنین امکان شخصی‌سازی چینش آیتم‌ها و اطلاعات روی صفحه وجود دارد که برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.

گرافیک و موسیقی 

در نسخه ریمستر «Oblivion»، دو مؤلفه‌ٔ بصری و شنیداری به‌طرزی چشمگیر ارتقاء یافته‌اند تا تجربه‌ای هرچه‌immersive‌تر برای گیمرها فراهم کنند.

گرافیک

نسخه اصلی Oblivion در سال ۲۰۰۶ با موتور Gamebryo عرضه شد که برای زمان خود نوآورانه بود، اما اکنون در سرمایۀ نسل جدید، وضوح بافت‌ها (textures) و جزئیات مدل‌ها به‌طور کامل به‌روزرسانی شده‌اند. بهبودهای کلیدی شامل:

  • بافت‌های 4K برای محیط‌ها، شخصیت‌ها و آیتم‌ها که باعث می‌شود پوست سنگ‌ها، چمنزارها و زره‌ها ظاهری واقع‌گرایانه‌تر پیدا کنند.
  • پردازش نور و سایه‌زنی دینامیک (dynamic lighting & shadows) که فضاسازی درون سیاه‌چال‌ها و مناظر باز را بسیار دراماتیک کرده است.
  • افکت‌های ذره‌ای (particle effects) بهبودیافته برای جادوها و مهارت‌های ویژه؛ اکنون شعله‌ها، صاعقه و مه‌ افکن‌ها واقعی‌تر به‌نظر می‌رسند.
  • افزودن ambient occlusion و بهبود anti-aliasing برای حذف پیکسلی شدن لبه‌ها و عمق بخشیدن به صحنه‌ها.
  • این ارتقاءها نه فقط نمای ظاهری را بهتر کرده، بلکه باعث شده جهان سیرؤدیل زنده‌تر و پرجزییات‌تر به‌نظر برسد.
نقد و بررسی نسخه ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion
نقد و بررسی نسخه ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion

موسیقی

آهنگ‌سازی نسخه اصلی بر عهدۀ جررد امور (Jared Emerson-Johnson) بود؛ در ریمستر علاوه بر بازسازی دوبارهٔ قطعات کلاسیک:

  • ارکستر زنده برای ضبط تم اصلی و موسیقی متن مأموریت‌های کلیدی به‌کار گرفته شده تا عمق احساسی صحنه‌ها افزایش یابد.
  • موسیقی دینامیک که بسته به شرایط محیط (مثلاً هنگام ورود به دروازه Oblivion یا مبارزه با باس) تغییر می‌کند و حس تنش یا آرامش را بهتر القا می‌کند.
  • افکت‌های صوتی محیطی (ambient sounds) بازسازی‌شده شامل صدای باد در جنگل، چکه‌ی آب در سیاه‌چال و همهمهٔ جمعیت در شهرها که موسیقی متن را تکمیل می‌کنند.
  • ترکیب گرافیک بروز و موسیقی ارکسترال، Oblivion Remastered را به تجربه‌ای سمعی‌وبصری فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است.

تفاوت های نسخه ریمسترشده و اورجینال

نسخه ریمستر شدهٔ «The Elder Scrolls IV: Oblivion» در سال ۲۰۲۵، با تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه اصلی ۲۰۰۶ عرضه شده است. در اینجا به مهم‌ترین تفاوت‌ها می‌پردازیم:

1. بهبود گرافیکی با Unreal Engine 5

نسخه ریمستر با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 5، تجربه‌ای بصری بی‌نظیر ارائه می‌دهد. محیط‌ها با وضوح 4K، نورپردازی داینامیک و بافت‌های به‌روز شده، دنیای Cyrodiil را زنده‌تر و واقع‌گرایانه‌تر کرده‌اند .

2. ارتقاء سیستم مبارزه و گیم‌پلی

سیستم مبارزه به‌طور کامل بازطراحی شده است. انیمیشن‌های جدید، واکنش‌های واقع‌گرایانه‌تر دشمنان به ضربات و بهبود مکانیک‌های مخفی‌کاری، تجربه‌ای روان‌تر و جذاب‌تر فراهم کرده‌اند. همچنین، قابلیت دویدن (Sprint) به بازی اضافه شده است .

3. رابط کاربری و منوهای به‌روز شده

رابط کاربری بازی با الهام از نسخه‌های جدیدتر سری، بازطراحی شده است. منوهای ساده‌تر، نقشه‌های دقیق‌تر و سیستم پیگیری مأموریت‌ها، دسترسی به اطلاعات را آسان‌تر کرده‌اند .

تفاوت نسخه ریمستر و اورجینال
تفاوت نسخه ریمستر و اورجینال

4. بهبود صداگذاری و موسیقی

افکت‌های صوتی محیطی بازسازی شده و برخی دیالوگ‌ها با صدابرداری جدید ارائه شده‌اند. این تغییرات، عمق و واقع‌گرایی بیشتری به تجربهٔ شنیداری بازی افزوده‌اند .

5. محتوای اضافی و بسته‌های الحاقی

نسخه ریمستر شامل تمامی بسته‌های الحاقی اصلی مانند «Shivering Isles» و «Knights of the Nine» است. نسخه Deluxe نیز محتوای اضافی مانند زره‌ها و مأموریت‌های جدید را ارائه می‌دهد .

در مجموع، نسخه ریمستر شدهٔ Oblivion با حفظ هویت اصلی، تجربه‌ای مدرن و به‌روز شده از این عنوان کلاسیک را برای گیمرهای امروزی فراهم کرده است.

سیستم موردنیاز برای اجرای بازی

حداقل سیستم مورد نیاز

 رم  16 گیگابایت
 کارت گرافیک  NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti or Radeon RX 5700
 پردازنده  Intel Core i7-6800K or Ryzen 5 2600X
 فضای مورد نیاز 125 گیگابایت
 ویندوز  Windows 10 64-bit or higher

سیستم پیشنهادی 

 رم  32 گیگابایت
 کارت گرافیک  NVIDIA GeForce RTX 2080 or Radeon RX 6800 XT
 پردازنده Intel Core i5-10600K or Ryzen 5 3600X
 فضای مورد نیاز 125 گیگابایت
 ویندوز  Windows 10 64-bit or higher

انتقادها و نقاط ضعف

نسخه ریمستر «The Elder Scrolls IV: Oblivion» هرچند در بسیاری جنبه‌ها تحسین‌برانگیز است، اما با ضعف‌ها و انتقادهای مهمی نیز مواجه شده که در ادامه به مهم‌‌ترین‌شان می‌پردازیم:

1. مشکلات عملکرد (Performance Issues)

افت فریم در محیط‌های باز روی کارت‌های گرافیک حتی رده‌بالا گزارش شده است؛ برخی کاربران در exteriors نرخ زیر ۳۰ فریم تجربه کرده‌اند

روی دستگاه‌های میان‌رده و کنسول دستی (مثل Steam Deck)، بازی در بسیاری صحنه‌ها لگ و ناپایداری نشان می‌دهد.

2.  باقی ماندن باگ‌های کلاسیک

برخی از باگ‌های نسخه ۲۰۰۶ همچنان وجود دارند؛ از جمله glitch در نورپردازی و بازتاب‌های عجیب در آب و سطوح صیقلی.

زیرنویس‌ها (subtitles) گاهی به‌درستی نمایش داده نمی‌شوند و دیالوگ‌ها از دست می‌روند

3. قابلیت مدسازی محدود

استفاده از Unreal Engine 5 باعث شده ابزارها و فرایند مدسازی دشوار گردد؛ جامعه مدسازان نگرانند که بسیاری مودهای محبوب نسخه اصلی قابل انتقال نباشد.

4. مبارزات تاریخ‌گذشته

سیستم مبارزه نسبت به استانداردهای امروز قدیمی به نظر می‌رسد و برخی منتقدان آن را «دسته‌دستی» توصیف کرده‌اند.

5. اشکالات فنی جزئی

کرش‌های گاه‌وبیگاه (حدود ۱ کرش در هر ۲۰ ساعت) و artifacts گرافیکی کوچک به چشم می‌خورد

بارگذاری با تاخیر بافت‌ها (texture pop-in) مخصوصاً در نسخه‌های کنسولی گزارش شده است .

6. انتظارات متفاوت کاربران

برخی بازیکنان قدیمی «جَنک» (jank) نسخه اصلی را بخشی از جذابیت می‌دانند، ولی برای گیمرهای جدید این نقص‌ها غیرقابل قبول جلوه می‌کندبه طور کلی، Oblivion Remastered با وجود ارتقاءهای بصری و صوتی چشمگیر، هنوز در بهینه‌سازی و ثبات فنی نیاز به پچ‌های بیشتری دارد تا تجربه‌ای روان و بدون حواس‌پرتی ارائه کند.

نقد بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster
نقد بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster

جمع‌ بندی

The Elder Scrolls IV: Oblivion با حفظ هویت اصلی و ارتقاءهای فنی، تجربه‌ای نو و درعین‌حال آشنای سراسر خاطره را برای گیمرها فراهم کرده است. بافت‌های 4K، نورپردازی دینامیک و موسیقی ارکسترال جدید، جهان Cyrodiil را زنده‌تر از همیشه نشان می‌دهد ). سیستم گیم‌پلی کلاسیک با اصلاحات معقول در مبارزه، هوش مصنوعی NPC و رابط کاربری مدرن، تعادلی مناسب میان نوستالژی و نیازهای روز ایجاد کرده است). هرچند محدویت‌هایی مثل فقدان Dual Wield و برخی چالش‌های مدسازی هنوز پا برجاست، اما افزونه‌های الحاقی و قابلیت Game Pass ارزش تجربه را دوچندان می‌کنند). در این مطلب به بررسی نسخه ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivionبه‌طور کل، Oblivion Remastered نمونه‌ای موفق از بازسازی است که هم دل طرفداران قدیمی را شاد می‌کند و هم نقطهٔ ورود مناسبی برای نسل جدید گیمرهاست.

سوالات متداول (FAQ)

آیا «Oblivion Remastered» روی Xbox Game Pass در دسترس است؟

بله، نسخه ریمستر «The Elder Scrolls IV: Oblivion» در Xbox Game Pass Ultimate برای کنسول، پی‌سی و کلاد موجود است (

آیا تمام بسته‌های الحاقی (DLC) در نسخه ریمستر گنجانده شده‌اند؟

بله، محتوای الحاقی اصلی مانند «Shivering Isles» و «Knights of the Nine» به‌طور کامل در هر دو نسخه استاندارد و دلایکس وجود دارد (

آیا قابلیت دوئل ویلدینگ (Dual Wield) اضافه شده؟

خیر؛ امکان استفاده از دو سلاح سبک در هر دو دست (dual wield) در نسخه ریمستر همچنان وجود ندارد

سطح حداکثر (Level Cap) در ریمستر چقدر است؟

سیستم سطح‌بندی همانند نسخه اصلی بدون سقف مشخص است و پیشرفت بر مبنای ارتقاء مهارت‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ هیچ Level Cap ثابتی تعریف نشده است

تبلیغات


مطالب بیشتر

  • آیا Xbox Series X و Xbox Series S هنوز ارزش خرید دارند یا نه؟

    9 آذر 1404
    مقاله
    آیا Xbox Series X و Xbox Series S هنوز ارزش خرید دارند یا نه؟
    xbox
  • نقد و بررسی بازی Where Winds Meet

    8 آذر 1404
    مقاله، بررسی
    نقد و بررسی بازی Where Winds Meet
    pc
    playstation
    android
    ios
  • آیا PS5 هنوز هم ارزش خرید دارد؟

    2 آذر 1404
    مقاله
    آیا PS5 هنوز هم ارزش خرید دارد؟
    playstation
  • بهترین شبیه سازهای اندروید برای اجرای بازی های موبایل روی کامپیوتر

    26 آبان 1404
    مقاله
    بهترین شبیه سازهای اندروید برای اجرای بازی های موبایل روی کامپیوتر
    pc
    android

دیدگاه‌ها (0)

لطفا برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در خبرنامه
بازیکاچوبازیکاچو
عضو شو

تمامی اخبار و مقالات جدید مستقیم به ایمیلت فرستاده میشه، هر وقت هم خواستی عضویتت رو راحت لغو کن.

بازیکاچو

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب بازیکاچو تنها با کسب مجوز امکان پذیر است.