بررسی بازی Ninja Gaiden 4، بازگشت قدرتمند سری

پلتفرمها
به اشتراک گذاری مطلب

پس از سالها انتظار و ناامیدی از Ninja Gaiden 3 که در سال 2012 منتشر شد و بسیاری از عناصر محبوب سری را خراب کرد، تیم نینجا با همکاری پلاتینیوم گیمز، Ninja Gaiden 4 را در 29 مهر 1404 (21 اکتبر 2025) عرضه کرد. این بازی روی پلتفرمهای PS5، Xbox Series X/S و PC در دسترس قرار گرفت و با حمایت Xbox Game Studios، تلاش کرده تا سری را به روزهای اوجش بازگرداند؛ جایی که مبارزههای سریع، خونریزیهای اغراقآمیز و چالشهای سخت، طرفداران را مجذوب میکرد. کمپین اصلی حدود 12 تا 15 ساعت طول میکشد، اما با حالتهای اضافی، چالشهای قابل تکرار و مأموریتهای جانبی، میتواند دهها ساعت شما را سرگرم کند. این بار قهرمان ریو هایابوسا نیست؛ یاکومو از قبیله کلاغ وارد میدان شده تا اژدهای تاریک را نابود کند و توکیو را از نفرین نجات دهد. هرچند داستان گاهی ساده و پیشپاافتاده است و برخی مراحل تکراری به نظر میرسند، اما هسته اصلی بازی، یعنی سلاخی دشمنان با ابزارهای نینجا، آنقدر قوی و رضایتبخش است که که نقاط ضعف آن، تقریبا فراموش میشوند. در ادامه، به جزئیات مختلف از گیمپلی تا عملکرد فنی میپردازیم تا ببینید چرا نینجا گایدن 4 ارزش وقت شما را دارد.
داستان Ninja Gaiden 4: یاکومو و نبرد با اژدهای تاریک
داستان نینجا گایدن 4 در توکیویی نفرینشده جریان دارد؛ جایی که بقایای اژدهای تاریک، همان هیولایی که طرفداران از بازی اول و Dragon Sword به یاد دارند، بالای شهر معلق مانده و با باران مداوم و daemonها (موجودات شیطانی)، زندگی را به جهنم تبدیل کرده. مردم شهر را ترک کردهاند و فقط daemonها و سربازان DDO (سازمان محافظ بقایای اژدها) ماندهاند.

یاکومو (Yakumo)، نینجای قبیله کلاغ، مأموریت دارد سئوری (کاهنه اژدهای تاریک) را بکشد. قبیلهاش باور دارد این کار اژدها را برای همیشه نابود میکند. یاکومو به پایگاه DDO نفوذ میکند و سئوری را پیدا میکند، اما سئوری توضیح میدهد: کشتن او اژدها را بیدار میکند، نه نابود. راه درست شکستن مهرهایی است که از بقایای اژدها محافظت میکنند و در گوشه و کنار شهر پراکنده شدهاند. مهرهایی که فقط نینجاهای قبیله کلاغ میتوانند نابودشان کنند.
یاکومو با سئوری متحد میشود و به کمک همراهانشان، به نقاط مختلف توکیو میروند، daemonها را از بین میبرند و مهرهای محافظ بقایای اژدها را یکییکی میشکنند. هر مهر که شکسته میشود، قدرت اژدهای تاریک کمی بیشتر آزاد میشود و daemonهای جدید و قویتری ظاهر میشوند، این یعنی مبارزهها رفتهرفته سختتر میشوند.

در همین حال، سازمان DDO و ریو هایابوسا سعی میکنند جلوی یاکومو و سئوری را بگیرند؛ ریو باور دارد شکستن مهرها خطر بیداری کامل اژدها را دارد و میخواهد بقایا را همانطور دستنخورده نگه دارد تا شهر در امنیت بماند.
در کل، داستان نینجا گایدن 4 ساده و کلیشهای است و از همان اوایل میتوانید حدس بزنید چه پایانی خواهد داشت؛ شخصیتها فرصت رشد ندارند، دیالوگها تکراری هستند و بیشتر برای پر کردن فاصله بین مبارزهها استفاده میشوند. با این حال، وجود برخی ارجاعات به گذشته سری، طرفداران قدیمی را خوشحال میکند. Ninja Gaiden 4 مثل همیشه روی اکشن تمرکز دارد و داستان فقط بهانهای برای شروع سلاخی بعدی است.
نگاهی به جنبههای مختلف گیمپلی Ninja Gaiden 4
سلاحهای متنوع و کامبوهای سریع
نینجا گایدن 4 از همان لحظه اول با دو کاتانا (Takeminakata) شروع میشود؛ سلاح پیشفرض یاکومو که برای کامبوهای سریع و دقیق طراحی شده و دشمن را در هوا نگه میدارد تا با Izuna Drop (پرتاب نهایی از هوا به زمین) تمامش کنید. این کاتاناها تعادل خوبی بین سرعت و قدرت دارند و برای یادگیری سیستم پایه عالی هستند، اما بازی خیلی زود انواع دیگر سلاحها را اضافه میکند تا مبارزه را از یکنواختی درآورد.
سلاحهای یاکومو در Ninja Gaiden 4 همگی دو حالت دارند: حالت پایه و حالت قویتر Bloodraven (که با خون دشمنان شارژ میشود و باعث تغییر شکل سلاح میشود)؛ در طول بازی شما سلاحهایی از جمله Yatousen (Rapier / Drill Lance)، Magatsuhi (Staff / Rocket Hammer)، Kage-Hiruko (Assassin's Tools / Mechanical Arms) و Dark Dragon Blade (Dragon Sword)، که سلاح نهایی یاکومو است را به دست میآورید که هرکدام سبک گیمپلی متفاوتی را ارائه میدهند.

تعویض سریع سلاحها با دکمههای جهت، هسته اصلی گیمپلی را تشکیل میدهد و به شما اجازه میدهد بدون مکث، حملات زنجیرهای و خلاقانه بسازید. هر سلاح نقش مشخصی در این جریان دارد؛ کاتاناها برای نگه داشتن دشمن در هوا مناسباند، رپیر برای ضربات سریع و سوراخ کردن دفاع دشمن و چوبدستی برای کنار زدن چند دشمن همزمان. همین هماهنگی میان سلاحها باعث میشود مبارزه فقط فشردن بیهدف دکمهها نباشد و با ابتکار خود میتوانید ترکیبهای جذابی خلق کنید.
بازی کنترل روانی هم دارد؛ فیدبک ضربهها (لرزش، انیمیشنهای دقیق و پاشیدن خون) حس رضایت عمیقی میدهد. حتی گروه کوچکی از دشمنان میتواند دردسرساز باشد، اما وقتی کامبوها را درست ترکیب میکنید، مشکلی پیش نخواهد آمد.
حالت Bloodraven: تغییر شکل سلاحها با خون دشمنان
Bloodraven، نوآوری کلیدی نینجا گایدن 4 است که با Bloodbind ninjutsu فعال میشود و بعد از مصرف خون دشمنان، سلاحها را به شکلهای قدرتمندتر و متفاوت تبدیل میکند. این حالت دائمی نیست؛ نیاز به حمله پیوسته دارد و بازیکن را به کشتن سریعتر و بیشتر تشویق میکند. خصوصا در مبارزات شلوغ کاربردی است، اما اگر بین مبارزه وقفه بیفتد سلاح به حالت اولیه برمیگردد.

Bloodraven فقط برای حمله نیست؛ بخشی از سیستم دفاعی شما هم محسوب میشود. اگر ضربات دشمن با نشانه قرمز (Red Glint) ظاهر شوند، میتوانید با Bloodraven آنها را دفع کنید و دشمن را برای لحظهای از تعادل خارج کنید. یا اگر در لحظه مناسب جاخالی بدهید (Perfect Dodge)، فرصت بریدن عضو و وارد کردن ضربه مرگبار را به دست میآورید.
به طور کلی این مکانیک که خون دشمنان به قدرت شما تبدیل میشود لذت نبردهای بازی را دوچندان میکند.
دفاع و تکنیکهای ویژه: Parry، Dodge و Berserk
در نینجا گایدن 4، دفاع به اندازه حمله اهمیت دارد و سیستم مبارزه طوری طراحی شده که هر اشتباه، هزینه سنگینی دارد. برای دفع ضربات معمولی همان بلاک ساده جواب میدهد، اما حملات قرمز (red glint) غیرقابل بلاک هستند و نیاز به واکنش سریع دارند، میتوانید از حالت Bloodraven سلاحتان استفاده کنید تا فرصتی برای ضدحمله باز شود. Parry یکی از درخشانترین بخشهای مبارزه است؛ اگر در لحظهای دقیق ضربه دشمن را دفع کنید، Fatal Flash فعال میشود و با یک برش سریع دشمن را نیست میکند. وقتی بیشتر پیش بروید، مهارتی پیشرفتهتر به نام Perfect Final Flash را آزاد میکنید؛ حالا اگر این حرکت را با Bloodraven اجرا کنید، با یک ضربه میتوانید به جای یک، گروهی از دشمنان را از میان بردارید.

داج (Dodge) هم نقش کلیدی دارد؛ با Perfect Dodge میتوانید علاوه بر دفاع، عضوی از بدن دشمن را قطع کنید و بعد بلافاصله از فرصت به دست آمده برای حمله استفاده کنید. داج معمولی هم بی استفاده نیست و به درد فرار سریع از مهلکه میخورد.
در گایدن 4 حالتی وجود دارد به عنوان برسرک (Berserk Gauge) که وقتی کار دشمنان را با حرکت Obliteration تمام کنید پر میشود. وقتی پر شد و فعالش کردید، یاکومو وارد حالت برسرک میشود؛ در این حالت ضربات حالا چند برابر قویتر از قبل شدهاند و پاک کردن میدان نبرد از دشمنان کار چند دقیقه است. حتی میتوانید این حالت را با تکنیکهای Bloodraven ترکیب کنید.
تسلط بر این تکنیکها خیلی سخت نیست و به مرور که در بازی پیش میروید، دستتان میآید.
دشمنان و باس فایتها: چالشهای نفسگیر
دشمنان Ninja Gaiden 4 تنوع خوبی دارند، اما گاهی تکراری میشوند. سربازان معمولی سازمان DDO با شمشیرهایشان حمله میکنند و به راحتی نابود میشوند، اما نسخههای الایت با زره محکم، حملات الکتریکی و گارد قوی، چالش واقعی بازی هستند. موجودات شیطانی (daemonها) هم برگشتهاند؛ و در طول مسیر با انواع اقسام آنها برخورد میکنید. هوش مصنوعی دشمنان خوب است و به سبک حمله شما واکنش نشان میدهد، اما مشکل اینجاست که در بخشهای مختلف بازی، همان دشمنان بارها و بدون تغییر ظاهر میشوند و این تکرار میتواند بعد از مدتی خستهکننده شود. نبرد با باسها اما بهتر است، حدود 20 باس اصلی که هر کدام الگوهای منحصربهفردی دارند. از فرمانده DDO و ماشین غولآسای Proto-Goliath گرفته تا روباه جادویی Kitsune و دوئل نفسگیر با ریو هایابوسا، و حتی اژدهای تاریک در فازهای مختلف. هر باس نیاز به استراتژی خاصی دارد اما به قطع میتوان گفت که باسفایتها دقیقا همان چیزی هستند که آدرنالین بازی را از ابتدا تا انتها بالا نگه میدارند.

بازگشت ریو هایابوسا: جذاب اما ناکافی
وقتی در فصلهای پایانی کنترل ریو هایابوسا (Ryu Hayabusa) را به دست میآورید، حس میکنید استاد واقعی سری برگشته با کامبوهای سریع و مرگبارش که حس نوستالژی Ninja Gaiden 2 را زنده میکند.
اما این بازگشت کوتاه و ناکامل است. ریو فقط در چند مرحله محدود ظاهر میشود و فقط یک سلاح دارد، Dragon Sword. مراحلش هم تکرار مکانهای قبلی هستند و پلتفرمینگ متفاوت یا باس فایتهای تازهای ندارد؛ انگار توسعهدهندگان میخواستند طرفداران قدیمی را خوشحال کنند، اما عجله کردهاند. حتی DLC Two Masters هم که مراحل جدید برای ریو اضافه میکند، نمیتواند این حس ناتمام را جبران کند. در نهایت، ریو قدرتمند برمیگردد، اما در حاشیه داستان یاکومو.

محتوای اضافی Ninja Gaiden 4: چالشها و تکرارپذیری بالا
وقتی داستان تمام میشود، نینجا گایدن 4 تازه شروع میکند به درخشیدن. با Chapter Select میتوانید هر مرحله را دوباره بازی کنید، با تمام سلاحها و ارتقاهایی که به دست آوردهاید، روی هر سختی که بخواهید، حتی با ریو به جای یاکومو. این یعنی میتوانید کل بازی را با ریو تجربه کنید.
حالت Boss Trials همه باسهای بازی را جداگانه در دسترس قرار میدهد، انتخاب با شماست؛ یاکومو یا ریو، سختی دلخواه، یا حتی بدون هیچ ارتقایی. Combat Trials هم ترکیبی از دشمنان با شرایط خاص هستند، مثل "بدون حالت Bloodraven بجنگ"، چالشهایی که برای خیلی از بازیکنان و خود من جذاب بودند.
بخش Purgatory Trials نیز وجود دارد؛ چالشهایی شامل موج دشمنان که در گوشه و کنار مراحل پنهان شدهاند. قبل از ورود باید بخشی از سلامت خود را گرو بگذارید؛ هرچه ریسک بیشتر باشد، پاداش هم ارزشمندتر خواهد بود. اما نگران نباشید حتی اگر شکست بخورید، دوباره این مراحل برای تلاش مجدد باز میمانند.

در نینجا گایدن 4، درجه سختیها از Normal تا Master Ninja متغیر است و هرکدام چالش خاص خود را دارند. وجود لیدربوردهای آنلاین باعث شده بازیکنان برای ثبت بهترین رکوردها با یکدیگر رقابت کنند و مهارتشان را به رخ بکشند. علاوه بر این، بستهی الحاقی Two Masters که قرار است اوایل سال 2026 منتشر شود، مراحل تازه، سلاحهای جدید و محتوا برای ریو و یاکومو اضافه میکند.
همه اینها باعث میشوند Ninja Gaiden 4 خیلی زود تکراری نشود و برای کسی که عاشق چالش است، تمامنشدنی باشد.
گرافیک، صدا و عملکرد Ninja Gaiden 4: خونریزیها و موسیقی راک
گرافیک Ninja Gaiden 4 قوی است؛ انیمیشنهای شخصیتها و دشمنان روان و دقیق، مدلها پرجزئیات و مقیاس محیطها مثل پلهای عظیم یا شهرهای بارانی چشمگیر هستند. خونریزیها اغراقآمیز و رضایتبخشاند. اما از نظر ظاهر و طراحی هنری، بازی چنان تنوعی ندارد؛ بیشتر محیطها شبیه به تاسیسات صنعتی و شهرهای سایبرپانکی تاریک هستند، با باران همیشگی و رنگهای خاکستری، که باعث میشود فضای بازی بعد از مدتی یکنواخت بهنظر برسد و حس خستگی ایجاد کند.
موسیقی نینجا گایدن 4 ترکیبی از طبلهای سنتی ژاپنی و راک پرانرژی است و در نبرد با باسها، با اضافه شدن وکال و گیتارهای تند، هیجان بیشتری به بازی اضافه میشود. افکتهای صوتی هم واضح و خوب پیاده شدند به خصوص در ضربهزدنها، انفجارها و پاشیدن خونها.

عملکرد گیم روی همه پلتفرمها بهینه است و افت فریم خاصی ندیدیم موقع اجرا؛ PS5 و Xbox Series X سه حالت دارند: Quality (1440p 30fps با جزئیات بالا)، Performance (1080p 60fps متعادل) و 120fps (720p سریع). PS5 Pro حالت Pro با PSSR و VRR تا 60fps هم اضافه میکند. روی PC هم عملکرد خوبی دارد. با فعالبودن DLSS و FSR، کارت RTX 4060 میتواند بازی را با وضوح 1440p با بالای 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. بالاتر از آن، کارت RTX 5090 هم میتواند بازی را در 4K با حدود 120 فریم بر ثانیه و با DLAA اجرا کند.
Ninja Gaiden 4
بعد از نمایش ضعیف Ninja Gaiden 3، همه فکر میکردند سری به آخر خودش رسیده، اما Ninja Gaiden 4 دوباره آن را زنده کرد. بازی با گیمپلی سریع و خشن، سیستم Bloodraven و باسفایتهای سخت، ما را یاد نسخههای کلاسیک میاندازد. حضور کوتاه ریو و ارجاعات به بازیهای قبلی هم برای طرفداران قدیمی جذاب است. داستان پیچیده نیست و بعضی مراحل جای پیشرفت دارند، اما عمق مبارزات و هیجان دائمی بازی باعث میشود نینجا گایدن 4 ارزش تجربه و خرید را داشته باشد.
بعد از نمایش ضعیف Ninja Gaiden 3، همه فکر میکردند سری به آخر خودش رسیده، اما Ninja Gaiden 4 دوباره آن را زنده کرد. بازی با گیمپلی سریع و خشن، سیستم Bloodraven و باسفایتهای سخت، ما را یاد نسخههای کلاسیک میاندازد. حضور کوتاه ریو و ارجاعات به بازیهای قبلی هم برای طرفداران قدیمی جذاب است. داستان پیچیده نیست و بعضی مراحل جای پیشرفت دارند، اما عمق مبارزات و هیجان دائمی بازی باعث میشود نینجا گایدن 4 ارزش تجربه و خرید را داشته باشد.
نقاط قوت:
- +
سیستم مبارزه عمیق با Bloodraven
- +
کنترلها روان و فیدبک ضربهها رضایتبخش است
- +
باسفایتهای هیجانانگیز و متنوع
- +
محتوای اضافی غنی برای تکرار و چالش
- +
پلتفرمینگ سریع و خونریزیهای اغراقآمیز
نقاط ضعف:
- -
داستان ساده و کلیشهای
- -
مراحل ریو کوتاه و تکراری
- -
تکرار دشمنان در مراحل مختلف
- -
طراحی هنری خسته کننده با محیطهای بارانی یکنواخت
مطالب بیشتر
10 تفاوت Halo: Campaign Evolved با نسخه اصلی
9 آبان 1404مقاله
pcplaystationxboxبهترین بازی های 2026 که منتظرشان هستیم
9 آبان 1404مقاله
pcplaystationxboxبررسی ROG Xbox Ally X؛ آیا این کنسول دستی ارزش خرید دارد؟
2 آبان 1404مقاله، بررسی
pcxboxجزئیات گیمپلی و تغییرات Plants vs. Zombies: Replanted
1 آبان 1404مقاله
nintendopcplaystationxbox