نقد و بررسی بازی The First Berserker: Khazan

پلتفرمها
به اشتراک گذاری پست

مقدمه
بازیهای سبک سولزلایک همواره طرفداران خاص خود را داشتهاند و هر سال چندین عنوان در این ژانر منتشر میشوند که برخی از آنها در میان بهترین بازیهای سال قرار میگیرند. اما در میان این بازیها، The First Berserker: Khazan توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. این بازی در 7 فروردین 1404 (27 مارس 2025) برای Xbox Series X/S ،PS5 و PC منتشر میشود و ما در این مقاله، نگاهی دقیق به بخشهای مختلف بازی و نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

داستان: خیانت و انتقام
ماجرای بازی زمانی آغاز میشود که امپراتوری Pell Los پس از پیروزی خازان بر Berserk Dragon, Hismar، به او خیانت کرده و او را به شکنجه و تبعید محکوم میکند. از سوی دیگر، نزدیکترین دوستش، Ozma، نیز به دستور امپراتوری اعدام میشود. این اتفاقات خازان را در مسیر انتقامی خونین قرار میدهد، اما در طول مسیر، با دشمنان جدید و چالشهایی فراتر از انتظارش روبهرو میشود.
در مسیر تبعید، خازان مورد حملهی Blade Phantom قرار میگیرد و بدنش تسخیر میشود. درحالیکه این موجود ناشناخته تهدیدی برای او بهشمار میآید، خازان تصمیم میگیرد برای تحقق انتقامش، با او پیمان ببندد. اما آیا این اتحاد ناخواسته، به او کمک خواهد کرد یا سرنوشتش را تاریکتر خواهد ساخت؟
درحالیکه بازی بستر مناسبی برای کاوش در روانشناسی خازان داشت، اما شخصیتپردازی او سطحی باقی مانده است. داستان با وجود جذابیت اولیه، فاقد پیچیدگیهای احساسی و لحظات تأثیرگذار است و نمیتواند حس انتقام را بهاندازهی کافی به بازیکن منتقل کند.

گیمپلی: ترکیبی از Nioh و Sekiro
بازی The First Berserker: Khazan در بخش مبارزات، ترکیبی از Nioh و Sekiro را ارائه میدهد. درگیریهای بازی سریع، سخت و تاکتیکی هستند و مکانیکهای کلیدی آن شامل Parry و Fortitude Break است که به بازیکنان اجازه میدهد دشمنان را از پا درآورند.
همچنین، سیستم غنیمتگیری یا همان لوت در بازی وجود دارد، اما سلاحها و زرههایی که بهدست میآورید، تغییرات جزئی در آمارها ایجاد میکنند و معمولاً تواناییهای منحصربهفردی ندارند. این موضوع باعث میشود که تنوع مبارزات کمتر از دیگر بازیهای همسبک باشد.
مشکلات طراحی مراحل نیز در بازی به چشم میخورد. ساختار بازی شبیه به Nioh است که در هر مأموریت به منطقهای جدید میروید و سپس به پایگاه (The Crevice) بازمیگردید. اما متأسفانه مأموریتها تکراری هستند و شخصیتهای جانبی عمق خاصی ندارند.
گرافیک و طراحی هنری
بازی از نظر بصری تلفیقی از سبک انیمهای و فانتزی تاریک را ارائه میدهد که با فضای داستانی آن همخوانی دارد. انیمیشنهای مبارزات روان و جذاب طراحی شدهاند، اما برخی محیطهای بازی یکنواخت و کسلکننده هستند. بهخصوص در مراحل ابتدایی، کمبود تنوع در محیطها به تجربهی بازی آسیب میزند.
از نظر فنی، بازی گاهی با افت فریم و تأخیر در واکنش کنترلها مواجه میشود که میتواند در برخی مبارزات تأثیر منفی داشته باشد. موسیقی متن بازی جو تاریک آن را تقویت میکند، اما چندان ماندگار نیست و در مقایسه با آثار مشابه، تأثیرگذاری بالایی ندارد.
باسفایتها: چالش واقعی بازی
یکی از نقاط قوت بازی، مبارزات باسها است که با طراحی چالشبرانگیز و مهارتمحور خود، تجربهی لذتبخشی ارائه میدهند. برخی از باسهای بازی مانند Viper، بهخصوص در فاز دوم مبارزه، بازیکنان را با حملات سریع و ویرانگر تحت فشار قرار میدهند.
اما در کنار باسهای جذاب، برخی دشمنان دارای مکانیکهای ناامیدکننده هستند. استفادهی بیش از حد از دشمنانی با حملات Grab، گاهی تعادل مبارزات را بر هم میزند و میتواند باعث ناامیدی بازیکنان شود.

مکانیکهای مبارزات
بازی The First Berserker تقریباً از هر مکانیک ممکن در سبک سولزلایک بهره میبرد؛ از جاخالیهای بینقص گرفته تا ضدحملات، دفاعهای خاص، ضربات سنگین، و حرکات ویژه که میتوان آنها را ارتقا داد. بازیکنان میتوانند تواناییهایی را باز کنند که مثلاً باعث شود جاخالیهای دقیق به دشمنان آسیب بزند یا دفاع کامل در هنگام شارژ حمله ممکن شود.
این مکانیکها در سه نوع سلاح اصلی بازی اعمال میشوند و ترکیب آنها بسیار لذتبخش است. اجرای یک جاخالی دقیق برای عبور از حملهای سنگین، دفع چندین ضربه پشتسرهم، و در نهایت انجام ضدحملهای مهیب که دشمن را از پا درآورد، حس فوقالعادهای را به بازیکن منتقل میکند.
تمرکز بر دسترسیپذیری
بازی The First Berserker: Khazan در همه جنبههای مهم خود به فرمول کلاسیک سولزلایک وفادار مانده اما همزمان امتیازاتی را برای افزایش دسترسیپذیری ارائه میدهد. یکی از این تغییرات هوشمندانه، دریافت امتیاز تجربه (EXP) در هنگام شکست در نبردهای باسها است. هرچه عملکرد بهتری داشته باشید، پاداش بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، اجرای حرکات تکنیکی مانند دفع حملات در لحظه مناسب، امتیاز مهارت (Skill Points) به همراه دارد، که امکان ارتقای تواناییها را حتی در هنگام شکست فراهم میکند.
این سیستم هوشمندانه بازیکنان را تشویق میکند که بهجای تکیه بر روشهای سادهتر، مهارتهای خود را ارتقا دهند. علاوه بر این، بازی یک حالت آسان (Easy Mode) نیز دارد که سرعت بازیابی استقامت را افزایش میدهد و سبک بازی را سریعتر میکند. اما یک ضعف اساسی در اینجا وجود دارد: اگر بازیکن حالت آسان را انتخاب کند، دیگر امکان بازگشت به درجه سختی عادی را نخواهد داشت، مگر اینکه بازی را از ابتدا آغاز کند. این تصمیم عجیب، آزادی عمل بازیکنان را محدود میکند.
به بازیکنانی که تازهوارد دنیای سولزلایک هستند توصیه میشود که ابتدا درجه سختی عادی (Normal Mode) را امتحان کنند و بعد از رسیدن به مرحله سوم، در صورت نیاز به کمک، روح مدافع (Spirit of Advocacy) را فعال کنند تا در نبردهای سختتر به آنها کمک کند.

تیم صداپیشگی فوقالعاده
یکی از نقاط قوت بازی، تیم صداپیشگی آن است که برخی از برجستهترین صداپیشگان دنیای بازیهای ویدیویی در آن حضور دارند:
- بن استار (Ben Starr) که با اجرای فوقالعاده خود در نقش Clive در Final Fantasy XVI شناخته میشود، اینبار صداپیشگی شخصیت اصلی، Khazan، را بر عهده دارد.
- آنتونی هاول (Anthony Howell) که طرفداران Elden Ring او را به عنوان صدای Margit the Fell Omen میشناسند، در نقش Blade Phantom حضور دارد. او موجودی است که تلاش میکند بدن خزان را تسخیر کند و شخصیت او حالتی ترسناک و تهدیدآمیز دارد.
- ویلف اسکولدینگ (Wilf Scolding) نیز یکی دیگر از بازیگرانی است که در این اثر صداپیشگی کرده و گفته است که شخصیت او در طول داستان تعاملات زیادی با دیگران خواهد داشت.
مدیریت منابع و آیتمها – شاید کمی بیش از حد؟
یکی از نقاط ضعف بازی، سیستم مدیریت منابع و آیتمهای آن است. بازی از چندین نوع واحد پولی و منابع استفاده میکند که شامل موارد زیر است:
- سکه برای خرید آیتمها
- Lacrima برای ارتقای ویژگیهای اصلی
- Orbs of Vengeance برای افزایش آسیب
- Soulstones برای بهبود تجربه و بازیابی جان
- Lacrima of Circulation برای تقویت روح مدافع
- Jarlings برای خرید کلاههای ویژه
- Transmutation Orbs برای تغییر قابلیتها
- و بسیاری دیگر...
این حجم از منابع، سیستم ارتقا را پیچیده میکند و بازیکنان ممکن است پس از ساعتها بازی همچنان در مدیریت آنها دچار مشکل شوند. از سوی دیگر، بازی دارای یک سیستم لوت (Loot) است که باعث پر شدن سریع موجودی بازیکن از آیتمهای غیرضروری میشود و مرتباً نیاز به بررسی منوها دارد.
با این وجود، برخی از این پیچیدگیها برای طرفداران سرسخت سبک سولزلایک جذاب خواهد بود. سیستم ترکیب زرهها که امکان فعالسازی چندین تقویتکننده مختلف را فراهم میکند، از جمله نکات مثبت بازی است.

نتیجهگیری
The First Berserker: Khazan یک بازی اکشن سولزلایک است که در بخش مبارزات و طراحی باسها عملکردی عالی دارد، اما از نظر داستانسرایی، شخصیتپردازی و طراحی مراحل، دچار کمبودهای زیادی است. گیمپلی بازی با وجود مکانیکهای جذاب، در درازمدت به دلیل سیستم لوت نهچندان متنوع و مراحل یکنواخت، افت میکند. بااینحال، اگر از طرفداران بازیهای سخت و چالشبرانگیز مانند Nioh و Sekiro هستید، ممکن است این عنوان برایتان سرگرمکننده باشد.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
مبارزات سریع، تاکتیکی و روان | داستان سطحی و شخصیتپردازی ضعیف |
طراحی باسهای چالشبرانگیز و جذاب | طراحی مراحل یکنواخت و مأموریتهای تکراری |
سبک بصری ترکیبی از انیمه و فانتزی تاریک | سیستم لوت فاقد تنوع و آیتمهای خاص |
تیم صداپیش | گی فوقالعاده
سوالات متداول (FAQ)
بازی The First Berserker: Khazan برای چه پلتفرمهایی منتشر شده است؟
این بازی بر روی Xbox Series X/S ،PS5 و PC در دسترس است
آیا بازی The First Berserker: Khazan مشابه سری Souls است؟
بله، این بازی در سبک Souls-like طراحی شده و از عناوینی مانند Nioh و Sekiro الهام گرفته است
آیا بازی The First Berserker: Khazan داستان مستقلی دارد یا به Dungeon and Fighter مرتبط است؟
این بازی در دنیای Dungeon and Fighter جریان دارد و به شخصیت خازان میپردازد، اما بهعنوان یک روایت مستقل و پیشدرآمدی بر داستان اصلی محسوب میشود.
آیا The First Berserker: Khazan دارای حالت چندنفره (Multiplayer) است؟
خیر، این بازی کاملاً تکنفره است و فاقد حالت چندنفره یا آنلاین میباشد.
آیا بازی The First Berserker: Khazan سخت است؟
بازی سخت و چالشبرانگیز است و به مهارت بالایی در مبارزات نیاز دارد. اگر تجربهای در بازیهای Dark Souls، Nioh یا Sekiro ندارید، ممکن است در ابتدا برایتان دشوار باشد.
آیا بازی The First Berserker: Khazan ارزش خرید دارد؟
اگر طرفدار بازیهای سخت و چالشبرانگیز هستید و از گیمپلی سریع و مبارزات مهارتمحور لذت میبرید، این بازی میتواند تجربهای سرگرمکننده باشد
پست های بیشتر
بهترین میکروفونهای گیمینگ در سال 2025
12 فروردین 14040مقالهبهترین بازی جهانباز اکشن-ماجراجویی در ژاپن فئودال کدام است؟
11 فروردین 14040مقالهpcplaystationxbox15 نکته و ترفند ضروری برای بازیکنان The First Berserker: Khazan
7 فروردین 14040مقالهpcplaystationxboxراهنمای خرید مانیتور گیمینگ تا 15 میلیون (1404)
7 فروردین 14040مقالهpc