10 تفاوت Halo: Campaign Evolved با نسخه اصلی

پلتفرمها
به اشتراک گذاری مطلب

مایکروسافت بالاخره خبری که حدس زده بودیم را اعلام کرد، مجموعه Halo رسما راهی کنسولهای پلیاستیشن میشود. در کنار Gears of War و Forza، حالا «سهگانه بزرگ مایکروسافت» بهطور کامل روی پلتفرمهای رقیب هم در دسترس قرار میگیرند. اما نسخهای که منتشر میشود، نه Halo Infinite است و نه Master Chief Collection؛ بلکه بازسازی کامل نسخهی کلاسیک با نام Halo: Campaign Evolved که قرار است در سال 2026 عرضه شود.
این پروژه توسط Halo Studios (نام جدید استودیوی سابق 343 Industries) ساخته میشود و هدف آن بازگرداندن تجربهی اصیل Halo برای نسل جدید بازیکنان است؛ همان افسانهی Master Chief، اما با چهرهای مدرنتر و گرافیکی بازطراحیشده.
استودیو اعلام کرده که هدفش «انتقال حس اصلی بازی برای بازیکنان امروزی» است، نه صرفا به روز کردن ظاهر بازی. اما سؤال اینجاست: چه تغییراتی در این نسخه وجود دارد؟ چه چیزهایی نسبت به Combat Evolved اصلی فرق کرده؟
در ادامه، نگاهی میاندازیم به 10 تفاوت مهم Halo: Campaign Evolved و Halo: Combat Evolved.
کوآپ 4 نفره کمپین
حالت Co-op یا همکاری دوباره به بخش داستانی (Campaign) برمیگردد و امکان بازی دونفره روی یک صفحه (Split-screen couch co-op) را هم دارد، درست مثل نسخههای کلاسیک هیلو. البته فعلا این قابلیت فقط روی کنسول در دسترس است و نسخهی PC از آن پشتیبانی نمیکند.
برخلاف بازی اصلی، حالا تا چهار بازیکن میتوانند بهصورت آنلاین وارد کمپین شوند؛ قابلیتی که نخستین بار در Halo 3 معرفی شد و حالا دوباره بازگشته است. هنوز مشخص نیست در این حالت کنترل چه شخصیتهایی را بر عهده خواهید داشت، اما در هر صورت، انتظار لحظاتی پرهیجان میرود.
بازسازی مراحل
کمپین اصلی Halo در ابتدا برای بازی تکنفره طراحی شده بود، اما در نسخهی جدید، Halo Studios تمام مراحل و نبردها را از پایه بازسازی کرده تا با حضور چهار بازیکن نیز هماهنگ باشد. به گفتهی Max Szlagor، کارگردان خلاق استودیو:
ما تقریبا هر مرحله و درگیری را با جزئیات و دقت بیشتری از نو ساختیم و در این مسیر، فناوریهای تازهای توسعه دادیم تا حس نسخهی اصلی حفظ شود.
در این ریمیک، اندازه و چیدمان محیطها بهگونهای تغییر کرده که چهار بازیکن بتوانند بدون ازدحام یا محدودیت در میدان نبرد فعالیت کنند. تصاویر منتشرشده از مأموریت معروف Silent Cartographer این تغییرات را بهخوبی نشان میدهد، با این حال، استودیو تأکید دارد هدف اصلی همچنان حفظ حالوهوای اصیل و نوستالژیک هیلو برای طرفداران قدیمی است.
مسیریابی بهبودیافته
یکی از بهبودهای مهم برای طرفداران قدیمی و تازهواردها، سیستم مسیریابی (Pathfinding) است. در نسخهی اصلی، مرحلهی معروف The Library بهدلیل طراحی گیجکنندهاش شناخته میشد، اما در Campaign Evolved این مشکل برطرف شده است.
اکنون بازی با دیالوگهای تازه از شخصیت Guilty Spark که توضیحات و عمق داستانی بیشتری ارائه میدهد، ریتم مراحل، تنوع در مبارزات و روایت محیطی (Environmental Storytelling) را بهبود داده است تا بازیکن در جریان بازی، هم گم نشود و هم ارتباط بیشتری با دنیای Halo برقرار کند.

اضافه شدن قابلیت دویدن (Sprint)
از نظر گیمپلی، نشانهگیری (aiming) اکنون دقیقتر شده و کنترلها واکنشپذیرتر و نرمتر هستند. اما بزرگترین تغییر، افزوده شدن قابلیت دویدن (sprint) است. جالب است بدانید این ویژگی اولینبار در Halo: Reach بهصورت یک توانایی زرهی معرفی شد و از Halo 4 به یک قابلیت دائمی تبدیل شد. البته اگر طرفدار سبک کلاسیک و آرامتر نسخههای اولیه هستید، میتوانید گزینهی دویدن را خاموش کنید تا تجربهای مشابه Combat Evolved داشته باشید.
سلاحها
در Halo: Campaign Evolved سه اسلحه Needle Rifle (از Halo: Reach)، Energy Sword و Battle Rifle (از Halo 2) در کنار سلاحهای کلاسیک بازمیگردند تا مجموعهی سلاحهای بازی به 9 برسد و گیمپلی متنوعتری داشته باشیم.

وسایل نقلیه بیشتر
تعداد وسایل نقلیه در نسخه جدید کمی بیشتر شده است. در بازی اصلی فقط چهار وسیله وجود داشت (Scorpion، Warthog، Ghost و Banshee) و Wraith قابل کنترل نبود. اما حالا میتوانید خودتان پشت فرمان Wraith بنشینید و دیگر لازم نیست نگران واژگون شدنش باشید. همچنین Warthog هم یک تغییر کاربردی دارد: حالا بهجای سه نفر (راننده، سرنشین و تیرانداز)، جای چهارمین نفر هم در عقب تعبیه شده است.
هایجک وسایل نقلیه دشمن
در نسخه جدید، میتوانید وسایل نقلیه دشمن را بدزدید یا اصطلاحا هایجک کنید؛ قابلیتی که اولینبار در Halo 2 معرفی شد. یعنی میتوانید روی وسیله دشمن بپرید، راننده را بیرون بکشید و کنترل آن را در دست بگیرید. این مکانیک محبوب بالاخره وارد کمپین نسخه اصلی شده و حس اکشن بازی را زندهتر میکند.

3 مأموریت پیشدرآمد جدید
بیرون از خط داستانی اصلی، سه ماموریت جدید بهعنوان پیشدرآمد (Prequel) وجود دارد که روی ماجراجوییهای Master Chief و Sgt. Johnson تمرکز دارند. هنوز جزئیات زیادی منتشر نشده، اما انتظار میرود این مراحل شامل شخصیتها، محیطها، دشمنان و مکانیکهای تازه باشند. نحوهی ارتباط آنها با داستان اصلی و مدت زمان هر ماموریت هنوز مشخص نیست، اما به نظر میرسد قرار است اطلاعات تازهای از گذشتهی این دو قهرمان بدهند.
دهها Skull
Skulls که اولینبار در Halo 2 معرفی شد، حالا در Halo: Campaign Evolved بازمیگردد تا تجربهی کمپین را کاملا دگرگون کند. این آیتمها چالش بازی را تغییر میدهند؛ مثل تصادفی شدن سلاحها یا سختتر شدن دشمنان. تعداد Skulls در این نسخه به دهها مورد میرسد؛ بیشترین در کل مجموعهی هیلو.
استودیو میگوید ترکیب تمام آنها در حالت Legendary (یا همان LASO) عملا غیرممکن است، اما مطمئنا تماشای تلاش بازیکنان حرفهای برای عبور از آن دیدنی خواهد بود.

Cross-Play و Cross-Progression
نسخهی اصلی Combat Evolved هیچ مولتیپلیر آنلاینی نداشت، اما در Halo: Campaign Evolved همهچیز تغییر کرده است. حالا میتوانید روی Xbox، PC و PS5 با دوستانتان بهصورت آنلاین و کراسپلتفرم بازی کنید.
به گفتهی برایان جرد (Brian Jarrard)، مدیر انجمن Halo، این فقط آغاز حضور این مجموعه روی پلتفرمهای پلیاستیشن است؛ اتفاقی که میتواند مسیر جدیدی برای آیندهی Halo رقم بزند.
بدون مولتیپلیر رقابتی
استودیوی Halo هنوز دربارهی بخش مولتیپلیر رقابتی توضیحی نداده است و فعلا به نظر میرسد که تمرکز بازی فقط روی کمپین داستانی است و حالتهای رقابتی در این نسخه حضور ندارند.
البته در رویداد Halo WCS اشارههایی به پروژهای جدا با محوریت مولتیپلیر شده بود، که احتمالا بهصورت رایگان (Free-to-Play) عرضه و بعدها به ریمیک متصل میشود. اما تا این لحظه، نسخهی جدید Halo: Campaign Evolved فاقد بخش رقابتی است.
مطالب بیشتر
بهترین بازی های 2026 که منتظرشان هستیم
9 آبان 1404مقاله
pcplaystationxboxبررسی ROG Xbox Ally X؛ آیا این کنسول دستی ارزش خرید دارد؟
2 آبان 1404مقاله، بررسی
pcxboxجزئیات گیمپلی و تغییرات Plants vs. Zombies: Replanted
1 آبان 1404مقاله
nintendopcplaystationxboxبررسی بازی Battlefield 6: بازگشت باشکوه به میدانهای نبرد
30 مهر 1404مقاله، بررسی
pcplaystationxbox