موفق ترین کنسول سال 2025؛ PS5، Xbox یا Switch 2؟

پلتفرمها
به اشتراک گذاری مطلب

سال 2025 یکی از بهترین سالهای تاریخ بازیهای ویدیویی بود؛ از شاهکارهای غافلگیرکننده مثل Clair Obscur از یک استودیو ناشناخته تا بازگشت Metal Gear Solid، برگشت دوباره سری Silent Hill پس از گذشت بیش از یک دهه، شاهکار جدید کوجیما با Death Stranding 2، بازگشت Donkey Kong با یک بازی عالی، انتشار Silksong که مطابق انتظار فوقالعاده بود، Metroid Prime 4 و خیلی بازیهای دیگر که جانی تازه به صنعت گیم دادند.
با وجود درخشش بازیهای بزرگ 2025، روی دیگر ماجرا را نمیتوانیم نادیده بگیریم؛ جایی که سونی، نینتندو و مایکروسافت هرکدام به شیوه خود تصمیمهایی گرفتند که بخش زیادی از طرفداران را ناامید کرد. به همین منظور، در این مقاله از بازیکاچو تصمیم گرفتیم به بررسی عملکرد کنسولهای این سه شرکت یعنی ایکس باکس، پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ 2 در سال 2025 بپردازیم.
مایکروسافت و Xbox: خروج از رقابت

اگر شرکتی باشد که در سال 2025 حضورش در صنعت بازی به طور جدی زیر سوال رفته باشد، آن شرکت مایکروسافت بود.
مایکروسافت با باز کردن درهای انتشار بازیهایش روی پلتفرمهای دیگر، عملا یکی از پایههای هویت Xbox را کنار گذاشت. اعلام رسمی اینکه تمام بازیهای آینده این برند حداقل روی PS5 هم عرضه میشوند (حتی Halo، Gears of War و Forza) پیام روشنی داشت: برای تجربه بازیهای ایکس باکس، دیگر فقط به کنسول شرکت ما نیازی نیست.
اعلام انتشار Halo روی پلیاستیشن، برای خیلیها لحظهای عجیب بود؛ این تصمیم، هرچند از نظر دسترسی مخاطب منطقی به نظر میرسید، اما مستقیما ارزش سختافزار Xbox را تضعیف کرد.
نتیجه قابل پیشبینی بود. فروش کنسولهای Xbox Series X و Xbox Series S که پیش از آن هم روند نزولی داشت، در سال 2025 بدتر شد. در برخی بازارها، فروش این کنسول حتی از سختافزارهایی مثل هدستهای VR یا هندهلدهای PC کمتر گزارش شد و بعضی فروشگاهها، بهدلیل تقاضای پایین، Xbox را از قفسههای خود کنار گذاشتند؛ اتفاقی که معمولا فقط برای کنسولهایی در حد Dreamcast یا Wii U رخ میدهد.

نکته تلخ اینجاست که میتوانستند جلوی این سقوط را بگیرند. 2025 بالاخره سالی بود که بازیهای فرستپارتی Microsoft کیفیت قابلقبولی پیدا کرد و Game Pass هم با عرضه روز اول بازیهای مهم، ارزش بالایی داشت؛ موضوعی که با نگاهی به لیست کامل بازی های گیم پس کاملا مشخص است. با این حال، افزایش قیمت سختافزار و اشتراک Game Pass هم بی اثر نبودند.
در نتیجه، مایکروسافت بدون اینکه رقیبی مستقیم شکستش دهد، Xbox را عملا از رقابت کنسولی کنار گذاشت؛ نه بهخاطر کمبود بازی، بلکه به دلیل از بین بردن نقاط قوت کنسول خودش.
سونی و PS5: موفقیت با وجود اشتباهات

سال 2025 از نظر فروش، سال بدی برای سونی نبود و پلی استیشن 5 نسبت به 2024 عملکرد بهتری داشت، اما این موفقیت بیشتر نتیجه کیفیت بازیها بود، نه تصمیمهای تجاری سونی. این شرکت بار دیگر قیمت PS5 را در بسیاری از کشورها افزایش داد؛ آن هم پنج سال پس از عرضه کنسول. تنها استثنا آمریکا بود و ژاپن که یک مدل ارزانتر منطقهای دریافت کردند.
افزایش قیمت PlayStation Plus در کشورهایی مثل کانادا و استرالیا هم به این نارضایتیها اضافه شد. از سوی دیگر، عرضه Helldivers 2 روی Xbox، عملکرد نهچندان مطلوب برخی بازیها روی PS5 Pro، سیگنالهای ضدونقیض درباره PS6 و State of Playهای کم رمق، بحثهای زیادی دربرداشتند.
با این حال، نقطه قوت همیشگی سونی یعنی بازیها همچنان سر جایش بود. Death Stranding 2 و Ghost of Yōtei هم فروش موفقی داشتند و هم تحسین منتقدان را گرفتند. پشتیبانی پس از انتشار از Astro Bot، Gran Turismo 7 و Helldivers 2 مثالزدنی بود و در کنار آن، نسخه PS5 بسیاری از بازیهای تردپارتی بهترین عملکرد فنی را ارائه داد. ارزش اشتراکش هم با نگاهی به لیست کامل بازی های پلی استیشن پلاس مشخص است که کم نشده.
پس میتوانیم اینطور بگوییم که سونی سالی داشت که بازیهایش درخشان بودند، اما تصمیمهای تجاری و حاشیههای مدیریتی، طعم این موفقیت را برای بسیاری از بازیکنان تلخ کرد.
نینتندو و Switch 2: برنده با اما و اگر

نینتندو در سال 2025 با عرضه Nintendo Switch 2 میتوانست برنده بیچونوچرای بازار باشد، اگر برخی از تصمیمها گرفته نمیشد. قیمت 80 دلاری بازیها که با Mario Kart World آغاز شد، سیاست ارتقای پولی بازیهای کراسجن، قیمت بالای سختافزار و لوازم جانبی و رویکرد سختگیرانه در DLCها، نارضایتی هواداران را به دنبال داشت.
از نظر محتوای فرستپارتی هم، 2025 نسبت به استاندارد همیشگی نینتندو سال ضعیفتری بود. بازیهایی مثل Donkey Kong Bananza، Pokemon Legends ZA، Hyrule Warriors، Kirby Air Riders و Metroid Prime 4 منتشر شدند، اما به جز Bananza که یکی از بهترین بازیهای سال بود، باقی عناوین یا انتظارات را برآورده نکردند یا واکنشهای مثبت و منفی زیادی دریافت کردند.

در مقابل، پشتیبانی تردپارتی Switch 2 نقطه قوت غیرمنتظره نینتندو بود. تایید انتشار Resident Evil Requiem برای سوییچ 2 و حضور پررنگ بازیهای مستقل مثل Hollow Knight: Silksong و Hades 2، که هم برای Switch و Switch 2 عرضه شدند، نشان داد نینتندو موفق شده اعتماد استودیوهای تردپارتی را دوباره به دست بیاورد.
با وجود تمام این حاشیهها، عملکرد تجاری Switch 2 خیرهکننده بود: فروش 3.5 میلیون دستگاه در سه روز نخست و عبور از فروش 10 میلیون نسخهای در کمتر از چهار ماه!
در نهایت، با وجود اینکه PS5 عملکرد قابل قبولی در 2025 داشت اما در نیمه دوم سال، نینتندو با عرضه موفقیتآمیز سوییچ 2 و ثبت رکوردهای جدید در فروش سختافزار، روی کاغذ برنده سال 2025 شد؛ اما حتی این شرکت هم با تصمیمهای تجاریاش، نارضایتی قابلتوجهی در میان طرفداران ایجاد کرد.
برای سال 2026 و بعد از آن، دست کم میتوان امیدوار بود که سازندگان کنسول کمی از حرص و طمع خود عقب نشینی کنند. اما وقتی حدود یک سوم بازار کنسول عملا خودش را از رقابت کنار کشیده و با وضعیت فعلی بازار قطعات سختافزاری، به نظر میرسد که اوضاع نه تنها بهتر نشود، بلکه حتی بدتر هم شود.



