بررسی بازی A Plague Tale Requiem موش ها تشنه به خون اند
پلتفرمها
به اشتراک گذاری پست
پیش گفتار
آلبر کامو میگوید : " در دنیا همان اندازه که جنگ بوده، طاعون نیز جریان داشته است. با این وجود، طاعونها و جنگها پیوسته مردم را غافلگیر میکنند". بعد از موفقیت کم نظیر A Plague Tale Innocence در سال 2019، استدیوی Asobo حالا با اطمینان و سرمایه بیشتر سعی در تسخیر طیف بزرگتری از گیمرها را دارد. بازی A Plague Tale Requiem بدون شک یک تجربه و اثری شاهکار است که حول محور دنیای طاعون زده با روایت فوق العاده ای دنبال میشود با نقد و بررسی این عنوان با بازیکاچو همراه باشید.
گیم پلی و تریلر
A Plague Tale: Requiem ادامهای بر بازی موفق A Plague Tale: Innocence است که توسط استودیوی Asobo Studio ساخته شده و در سال 2022 منتشر شد. گیمپلی این بازی در ژانر اکشن-ماجراجویی قرار میگیرد و تمرکز اصلی آن بر داستان سرایی، مخفیکاری و حل پازلهاست. این بازی به شدت بر المانهای روایتی قوی و ایجاد فضایی تاریک و پرتنش تکیه دارد که بازیکن را در دنیایی پر از خطرات و چالشها غرق میکند.
در این نسخه، بازیکن بار دیگر کنترل شخصیت آمیشیا را بر عهده دارد که به همراه برادر کوچکش هوگو در جهانی مملو از دشمنان انسانی و موشهای مرگبار که حامل طاعون هستند، سفر میکند. یکی از اصلیترین ویژگیهای گیمپلی بازی، توانایی استفاده از موشها به عنوان سلاح است ؛ هوگو میتواند با کنترل موشها دشمنان را از بین ببرد، در حالی که آمیشیا از تیرکمان و ابزارهای مختلف برای مخفیکاری و مقابله با دشمنان استفاده میکند. پازلها و چالشهای محیطی بازی عمدتاً حول محور تعامل با محیط و استفاده از نور و سایه برای جلوگیری از حملات موشها متمرکز است. بازیکنان باید از روشنایی برای دور نگه داشتن موشها و تاریکی برای پنهان شدن از دید دشمنان انسانی استفاده کنند. نکته دیگری که در گیمپلی این بازی برجسته است، توسعه تواناییها و مهارتهای شخصیتهاست. آمیشیا میتواند ابزارهای مختلفی را ارتقا دهد و از تاکتیکهای جدید برای مقابله با چالشها بهره ببرد. این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا به روشهای مختلف به حل مشکلات بپردازند و تجربه بازی خود را شخصیسازی کنند.
داستان A Plague Tale Requiem
داستان در A Plague Tale Requiem کلیدی ترین بخش بازی است. روایت خواهر و برادری که از بعد از اتفاقات نسخه اول و رهایی از دست نیرو های تفتیش عقاید حالا به دنبال یک شروع جدید هستند. داستان بازی شش ماه بعد از حوادث Inocence اتفاق می افند. این بار آمیسیا کاراکتر اصلی به همراه مادرش، هیوگو، و لوکاس در حال جستجو برای کشف درمان بیماری هیوگو هستند تا بیشتر از این رنج را تحمل نکنند. در این مسیر موفق هستند و درحالی هیوگو مراحل درمان را به خوبی طی می کند و رو به بهبودی است بار دیگه سر و کله دسته درون ها پیدا میشود. هیوگو خواب هایی میبیند که در یک جزیره قرار دارد و توسط آب یک چشمه درمان شده و دیگر خبری از دشمنان و نیروهای شیطانی نیست. هیوگو رویای خودش را به آمیسیا میگوید و در نهایت خواهرش را متقاعد میکند تا به دنبال یافتن جزیره ای به اسم La Cuna بروند و آن چشمه شفا را بیابند. در ابتدای داستان بازی a plague tale requiem خبری از صحنه های اکشن و هیجان انگیزی نیست و شاید باعث شود جریان بازی در نیمه ابتدایی کمی کسل کننده باشد اما با پیشرفت بازی داستان، ریتم سریع تری به خود میگیرد و به مرور به سوالاتی که از نسخه اول در ذهن مخاطب شکل گرفته پاسخ میدهد.
با همه این تفاسیر گیم پلی a plague tale of requiem پیشرفت چشم گیری نداشته و تنها سعی کرده لایههای بیشتری به مخفیکاری و درگیری های Innocence همچنین مکانیک و سلاح ها نیز تغییر چندانی نداشته و هنوز نشانه گیری، شلیک و حرکت در دنیای بازی به مقدار کافی روان و راضی کننده نیست. به خصوص قلاب سنگ Amicia که در بیشتر صحنه های بازی به عنوان اسلحه اصلی از آن استفاده میشود ، هرگز یک سلاح بی نقص و خوش آیندی نیست و در نشانهگیری با آن همیشه دچار آزمون و خطا هستید. این مسئله هنگام مخفی کاری و حل پازل های بازی خیلی اذیت کننده نیست اما موقعی که با چندین دشمن مواجه هستید و باید عکسالعملتان سریع باشد، ضعف آن را به خوبی حس میکنید.
شاید یکی از مواردی که باعث میشود مبارزات بیشتر از همیشه کند و آزار دهنده به نظر برسند، نبوده مود 60 فریم بر ثانیه روی کنسولها است. درحالی که اکثر گیم های بزرگ دارای این امکان هستند، نمیتوان به راحتی خود را با تجربه 30 فریمی وفق داد. این ضعف به خصوص در زمان صحنههای شلوغی که دشمنان و موشهای بسیاری به شما حمله ور شدند، بدتر هم میشود و همان 30 فریم هم دچار افت میشود . اما گذشته از گیم پلی، شاهد طراحی هوشمندانه مراحل بازی هستیم که به زیبایی هرچه تمام تر ارائه میشود و اجازه نمیدهد ضعفهای آن را به شکل چشم گیر متوجه شوید. چالش ها سرگرمکننده هستند و به قدری دشوار نیستند که باعث خستگی شوند. از سوی دیگر لحظات تعقیب و گریز هیجانانگیزی هم در بازی وجود دارند که چند وقت یکبار سورپرایزتان میکند و به خوبی تعادل بین لحظات آرام و پرتنش را حفظ میکند.
نقطه قوتی که باعث شده گیم پلی A Plague Tale Requiem مورد استقبال قرار بگیرد، مخفیکاری درجه یک و سرگرمکننده آن است. مکان های به نسبت بزرگی که برای مخفیکاری در اختیار دارید با ظرافت خاصی طراحی شدهاند تا همواره گزینه ای برای عقب نشینی و فرار از محاصره داشته باشید. وسایلی که برای حواس پرتی دشمنان استفاده میشوند در نقاط درستی قرار گرفته اند تا دچار مشکل نشوید. از دیگر جذابیتهای بازی هوش و دید دشمنان است به طوری که واکنش انها به حرکات شما طوری نیست که در اکثر بازیها دیده ایم و حتی از نقاط دور میتوانند متوجه حضور شما شوند ، هوشیاری دشمنان چالشی است که باعث میشود همیشه حواستان جمع باشد.
به طور کلی هدف در a plague tale of requiem پرداختن به داستان و خواسته شخصیتهای بازی است و در انتها متوجه میشوید که این بازی ارزشش را داشته که وقت خود را صرف آن کنید. و بعد از اتمام تقریبا محتوایی باقی نمیماند که به آن بپردازید. در حقیقت لازم هم نیست همه گیم هایی که منتشر میشوند دارای محتوای بیش از حد باشند تا بعد از اتمام داستان اصلی به آن بپردازید. بازی در همان 15 ساعت تجربه بازی لیاقت و کیفیت خود را ثابت میکند.
گرافیک
گرافیک بازی را در دو بخش هنری و فنی قابل بررسی است : در بخش هنری بازی درتلاش است از فضای ترسناک اولیه بازی جدا شود و محیط های بزرگ تر و پرجزئیاتی را شکل دهد. بازی A Plague Tale Requiem در فضاسازی خوبی دارد و بخش های گوناگونی مثل بازار، فستیوال، ساحل، دریا و شهر های بزرگ را به نمایش میگذارد و از فضای دارک Innocence فاصله میگیرد. با این وجود بازی شامل صحنه های دارک و ترسناک هم میشود. لانه موش ها، مناطق طاعون زده، توده جنازه ها و کثیفی شهر هنوز هم در بازی به چشم میخورند اما در حد نسخه قبلی برجسته نیستند. . دربخش فنی اما A Plague Tale Requiem خیلی راضی کننده ظاهر نمیشود. همانطور که گفته شد نسخه کنسولی آن فقط با نرخ 30 فریم قابل اجراست که از طرفی گیم پلی طولانی یا گرافیک سنگینی هم ندارد که بتواند این مسئله را توجیه کند. انتظار میرفت که بازی توانایی حداقل با نرخ 60 فریم را داشته باد یا آپشن های گرافیکی بهتری داشته باشد تا دست بازیکنان ازین جهت بازتر باشد اما متاسفانه بازی فاقد تنظیمات گرافیکی است، با این وجود مشکلی در ران شدن ایجاد نمیکند.
موسیقی و صدا گذاری
تم اصلی موسیقی بازی یکی از جذاب ترین قطعاتی است که بین گیم های مختلف میتوان یافت. موسیقی متن هم به زیبایی همراه داستان بازی قرار میگیرد و به اتمسفر بازی عمق میدهد تا تجربه بازی را لذت بخش تر کند. اوج کیفیت صداگذاری بازی در دوبله Charlotte McBurney و صداپیشگی آمیسیا شنیده میشود. تغییر به موقع لحن صحبت و احساسات مختلفی که آمیسیا در طول بازی از خود بروز میدهد به صورت حرفه ای در دوبله پیاده شده. به خصوص در صحنه های پایانی بازی ظرافت صداگذاری آمیسیا این لحضه ها را تبدیل به کات سین های ماندگار دنیای گیم میکند.
حداقل سیستم مورد نیاز A Plague Tale Requiem
سیستم عامل | ویندوز 10 |
پردازنده | Intel Core i5-4690K – AMD FX 8300 |
حافظه رم | 16 گیگابایت |
کارت گرافیک | Nvidia GTX 970 – AMD RX 560 |
DirectX | نسخه 12 |
حافظه خالی مورد نیاز | 50 گیگابایت |
سیستم پیشنهادی A Plague Tale Requiem
سیستم عامل | ویندوز 10 |
پردازنده | Intel Core i7-8700K – AMD Ryzen 5 3600 |
حافظه رم | 16 گیگابایت |
کارت گرافیک | Nvidia RTX 3070 – AMD RX 6800 XT |
DirectX | نسخه 12 |
حافظه خالی مورد نیاز | 55 گیگابایت |
سوالات متداول FAQs
1. آیا بازی A Plague Tale: Requiem دنباله بازی Innocence است ؟
بله، A Plague Tale: Requiem دنباله مستقیم A Plague Tale: Innocence است و داستان آمیشیا و هوگو را ادامه میدهد. این بازی وقایع پس از اتفاقات نسخه اول را روایت میکند و شاهد تکامل شخصیتها و چالشهای جدید در دنیایی تاریکتر و پیچیدهتر هستیم.
2. آیا برای بازی کردن Requiem نیاز به آشنایی با نسخه قبلی دارم ؟
اگرچه داشتن دانش از نسخه اول (Innocence) به درک بهتر داستان و شخصیتها کمک میکند، اما A Plague Tale: Requiem به گونهای طراحی شده است که بازیکنان جدید نیز بتوانند بدون مشکل از داستان و گیمپلی لذت ببرند. با این حال، شناخت نسخه قبلی میتواند تجربه بازی را عمیقتر و لذتبخشتر کند.
3. آیا بازی به سبک مخفی کاری است یا مبارزات بیشتری دارد ؟
بازی به شدت بر مخفیکاری تکیه دارد، اما برخلاف نسخه اول، در Requiem آمیشیا توانایی بیشتری در مبارزه مستقیم دارد. با استفاده از تیرکمان و ابزارهای دیگر، بازیکن میتواند به دشمنان حمله کند، اما همچنان مخفیکاری و مدیریت هوشمندانه منابع کلید موفقیت در بازی است.
4. مدت زمان لازم برای تمام کردن بازی چقدر است ؟
بسته به سبک بازی و میزان کاوش بازیکن، تکمیل داستان اصلی A Plague Tale: Requiem بین 15 تا 20 ساعت زمان میبرد. اگر به دنبال کامل کردن همه مأموریتهای جانبی و کشف جزئیات بازی باشید، این مدت زمان ممکن است افزایش یابد.
5. آیا بازی برای کودکان مناسب است؟
بازی دارای تمها و صحنههای بسیار تاریک و خشونتآمیز است و به همین دلیل A Plague Tale: Requiem برای کودکان توصیه نمیشود. بازی بیشتر برای بزرگسالان و نوجوانان بالای 16 سال طراحی شده است.
جمع بندی
A Plague Tale: Requiem یک بازی اکشن-ماجراجویی با محوریت داستانی تاریک است که ادامهای بر نسخه قبلی، Innocence، محسوب میشود. در این بازی، بازیکنان کنترل آمیشیا و هوگو را در جهانی پر از موشهای حامل طاعون و دشمنان انسانی برعهده دارند. گیم پلی بر مخفیکاری، حل پازلها و استفاده از قابلیتهای ویژه شخصیتها تمرکز دارد. با گرافیک بهبود یافته و داستانی احساسی، این بازی تجربه ای جذاب برای دوستداران ژانر ماجراجویی است، در این مطلب به بررسی بازی A Plague Tale: Requiem از تمام ابعاد پرداختیم تا با یکی از بهترین بازی های سبک مخفی کاری هرچه بیشتر آشنا بشوید.
پست های بیشتر
بررسی Ninja Gaiden 2 Black مقایسه نسخه قدیم و ریمیک جدید
6 بهمن 14030مقالهxboxpcبررسی بازی Dynasty Warriors : Origins | جنگ های سه قلمرو
1 بهمن 14030مقالهpcplaystationxboxراهنمای بازی Indiana Jones and the Great Circle: پانزده نکته و ترفند
29 دی 14030مقالهpcplaystationxboxچگونه بازی های پاک شده PS4 و PS5 را برگردانیم ؟ | ساده ترین روش
28 دی 14030مقالهplaystation