کنسول‌های نسل بعدی PlayStation و Xbox و پشتیبانی از DirectX 12 Work Graphs

25 تیر 1404
کنسول‌های نسل بعدی PlayStation و Xbox و پشتیبانی از DirectX 12 Work Graphs

به اشتراک گذاری مطلب

برای استفاده بخش یا کل محتوای مطلب زیر از طریق فرم موجود در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.
تبلیغات

با عرضه کنسول‌های نسل فعلی در سال 2020، گزارش‌هایی درباره ویژگی‌های کنسول‌های نسل بعدی PlayStation و Xbox منتشر شده است. طبق گفته KeplerL2، افشاگر AMD در انجمن NeoGAF، اگرچه DirectX 12 Work Graphs برای کنسول‌های نسل بعدی در حال توسعه است، اما انتظار نمی‌رود در اوایل چرخه عمر این کنسول‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

برای زمینه‌سازی، Work Graphs یک ویژگی نسبتاً جدید است که در سال 2023 به‌صورت پیش‌نمایش منتشر شد. این ویژگی بر بهبود رندرینگ مبتنی بر GPU تمرکز دارد و استفاده از منابع سخت‌افزاری را کارآمدتر می‌کند. Work Graphs شامل فناوری‌هایی مانند زمان‌بندی کارآمدتر برای مدیریت جریان داده و همگام‌سازی است که کار با منابع پیچیده مانند اسِتس‌های با رزولوشن بسیار بالا، نظیر فناوری Nanite در Unreal Engine 5، را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند.

به گفته KeplerL2، این ویژگی پیشرفته در اوایل چرخه عمر کنسول‌های نسل بعدی به دلیل دوره انتقال نسل‌ها (cross-generation period) چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. این بدان معناست که در چند سال اول عرضه PS6، بازی‌هایی که برای این کنسول منتشر می‌شوند، احتمالاً برای PS5 نیز عرضه خواهند شد. این روند در نسل‌های قبلی نیز دیده شده است؛ برای مثال، God of War Ragnarok همزمان برای PS4 و PS5 منتشر شد.

KeplerL2 اشاره می‌کند که سبک برنامه‌نویسی گرافیکی مورد استفاده در ابزارهای فعلی توسعه بازی، یعنی تولید رویه‌ای (procedural generation) برای اسِتس‌های متراکم مانند صدها درخت در یک جنگل در بازی‌های جهان‌باز، هنوز توسط Work Graphs پشتیبانی نمی‌شود. او نوشت:

Work Graphs البته بخشی از نسل بعدی است، اما انتظار استفاده گسترده از سوی توسعه‌دهندگان را نداشته باشید، زیرا موتورها و ابزارهایی که استفاده می‌کنند، از این سبک برنامه‌نویسی گرافیکی (تولید رویه‌ای)، به‌ویژه در دوره انتقال نسل‌ها، پشتیبانی نمی‌کنند.

شایعاتی درباره مشخصات سخت‌افزاری نسخه دستی (handheld) کنسول PlayStation 6 نیز منتشر شده است. طبق گزارشی در خرداد ژوئن 2025، این نسخه دستی احتمالاً دارای 16 گیگابایت رم، 4 مگابایت حافظه کش L2 در چیپست AMD و قابلیت استفاده از فناوری ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی AMD، احتمالاً مبتنی بر FSR، خواهد بود. KeplerL2 اظهار داشت:

خط تولید بعدی APUهای دستی OEM (در صورت وقوع، زیرا AMD به نظر می‌رسد علاقه خود را به این بازار از دست داده است) در سال 2029 خواهد بود. تنها دستگاه دستی AMD با ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نزدیک، دستگاه دستی PlayStation خواهد بود.

اگرچه سونی و مایکروسافت هنوز اعلان رسمی درباره برنامه‌های خود برای سخت‌افزار کنسول‌های نسل بعدی نکرده‌اند، هر دو شرکت شراکت‌های جداگانه‌ای با AMD اعلام کرده‌اند که ممکن است برای کنسول‌هایشان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. شراکت مایکروسافت با AMD بر توسعه سخت‌افزار جدید متمرکز است، در حالی که شراکت سونی با این شرکت بر بهبود فناوری PSSR از طریق FSR تمرکز دارد.

تبلیغات


مطالب بیشتر

  • نتفلیکس شرکت برادران وارنر را به قیمت 82.7 میلیارد دلار خرید

    15 آذر 1404
    اخبار
    نتفلیکس شرکت برادران وارنر را به قیمت 82.7 میلیارد دلار خرید
  • تاریخ انتشار بازی Replaced بالاخره مشخص شد

    14 آذر 1404
    اخبار
    تاریخ انتشار بازی Replaced بالاخره مشخص شد
    pc
    xbox
  • بازی Expedition 33 بزرگ‌ترین لانچ تردپارتی تاریخ گیم پس شد

    14 آذر 1404
    اخبار
    بازی Expedition 33 بزرگ‌ترین لانچ تردپارتی تاریخ گیم پس شد
    pc
    xbox
  • تست محتوای جدید Battlefield 6 در Battlefield Labs

    12 آذر 1404
    اخبار
    تست محتوای جدید Battlefield 6 در Battlefield Labs
    pc
    playstation
    xbox

دیدگاه‌ها (0)

لطفا برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در خبرنامه
بازیکاچوبازیکاچو
عضو شو

تمامی اخبار و مقالات جدید مستقیم به ایمیلت فرستاده میشه، هر وقت هم خواستی عضویتت رو راحت لغو کن.

بازیکاچو

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب بازیکاچو تنها با کسب مجوز امکان پذیر است.