کنسولهای نسل بعدی PlayStation و Xbox و پشتیبانی از DirectX 12 Work Graphs

پلتفرمها
به اشتراک گذاری پست

با عرضه کنسولهای نسل فعلی در سال 2020، گزارشهایی درباره ویژگیهای کنسولهای نسل بعدی PlayStation و Xbox منتشر شده است. طبق گفته KeplerL2، افشاگر AMD در انجمن NeoGAF، اگرچه DirectX 12 Work Graphs برای کنسولهای نسل بعدی در حال توسعه است، اما انتظار نمیرود در اوایل چرخه عمر این کنسولها بهطور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.
برای زمینهسازی، Work Graphs یک ویژگی نسبتاً جدید است که در سال 2023 بهصورت پیشنمایش منتشر شد. این ویژگی بر بهبود رندرینگ مبتنی بر GPU تمرکز دارد و استفاده از منابع سختافزاری را کارآمدتر میکند. Work Graphs شامل فناوریهایی مانند زمانبندی کارآمدتر برای مدیریت جریان داده و همگامسازی است که کار با منابع پیچیده مانند اسِتسهای با رزولوشن بسیار بالا، نظیر فناوری Nanite در Unreal Engine 5، را برای توسعهدهندگان آسانتر میکند.
به گفته KeplerL2، این ویژگی پیشرفته در اوایل چرخه عمر کنسولهای نسل بعدی به دلیل دوره انتقال نسلها (cross-generation period) چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. این بدان معناست که در چند سال اول عرضه PS6، بازیهایی که برای این کنسول منتشر میشوند، احتمالاً برای PS5 نیز عرضه خواهند شد. این روند در نسلهای قبلی نیز دیده شده است؛ برای مثال، God of War Ragnarok همزمان برای PS4 و PS5 منتشر شد.
KeplerL2 اشاره میکند که سبک برنامهنویسی گرافیکی مورد استفاده در ابزارهای فعلی توسعه بازی، یعنی تولید رویهای (procedural generation) برای اسِتسهای متراکم مانند صدها درخت در یک جنگل در بازیهای جهانباز، هنوز توسط Work Graphs پشتیبانی نمیشود. او نوشت:
Work Graphs البته بخشی از نسل بعدی است، اما انتظار استفاده گسترده از سوی توسعهدهندگان را نداشته باشید، زیرا موتورها و ابزارهایی که استفاده میکنند، از این سبک برنامهنویسی گرافیکی (تولید رویهای)، بهویژه در دوره انتقال نسلها، پشتیبانی نمیکنند.
شایعاتی درباره مشخصات سختافزاری نسخه دستی (handheld) کنسول PlayStation 6 نیز منتشر شده است. طبق گزارشی در خرداد ژوئن 2025، این نسخه دستی احتمالاً دارای 16 گیگابایت رم، 4 مگابایت حافظه کش L2 در چیپست AMD و قابلیت استفاده از فناوری ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی AMD، احتمالاً مبتنی بر FSR، خواهد بود. KeplerL2 اظهار داشت:
خط تولید بعدی APUهای دستی OEM (در صورت وقوع، زیرا AMD به نظر میرسد علاقه خود را به این بازار از دست داده است) در سال 2029 خواهد بود. تنها دستگاه دستی AMD با ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نزدیک، دستگاه دستی PlayStation خواهد بود.
اگرچه سونی و مایکروسافت هنوز اعلان رسمی درباره برنامههای خود برای سختافزار کنسولهای نسل بعدی نکردهاند، هر دو شرکت شراکتهای جداگانهای با AMD اعلام کردهاند که ممکن است برای کنسولهایشان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. شراکت مایکروسافت با AMD بر توسعه سختافزار جدید متمرکز است، در حالی که شراکت سونی با این شرکت بر بهبود فناوری PSSR از طریق FSR تمرکز دارد.
پست های بیشتر
بازی The Witcher 4 و چالشهای پیشی گرفتن از The Witcher 3
8 مرداد 14040اخبارpcplaystationxboxآپدیت جدید Wuchang: Fallen Feathers برای بهبود عملکرد و گیمپلی
8 مرداد 14040اخبارpcplaystationxboxمشخصات کامل کنسول PS5 Pro سونی
6 مرداد 14040اخبارplaystationپایان انحصار؟ سونی به سراغ پلتفرمهای دیگر میرود
6 مرداد 14040اخبارnintendopcplaystationxbox