چالشهای Xbox در سال 2025: تعدیلها، لغو پروژهها و آیندهای نامعلوم

پلتفرمها
به اشتراک گذاری پست

موج جدید تعدیلها و تأثیرات آن
سال 2025 برای بخش گیمینگ مایکروسافت سالی پرتلاطم بود. پس از تعدیل 3 درصد از نیروی کار جهانی مایکروسافت در می 2025، موج جدیدی از اخراجها این شرکت را لرزاند. طبق گزارش The Seattle Times، حدود 9100 کارمند در بخشهای مختلف تحت تأثیر قرار گرفتند، هرچند ابعاد دقیق این تعدیلها در بخش گیمینگ هنوز مشخص نیست. Bloomberg گزارش داد که استودیوی King در استکهلم و دفاتر اروپایی ZeniMax Media، از جمله حدود 200 کارمند King، از این تعدیلها متأثر شدند.
لغو پروژهها و تعطیلی استودیوها
این موج صرفاً به اخراج محدود نشد؛ بلکه به تعبیری یک "نابودی گسترده" بود. پروژههای Everwild، Perfect Dark و MMO جدید ZeniMax Online Studios با اسم رمز Blackbird لغو شدند. استودیوی The Initiative تعطیل شد و Rare با بازسازی ساختاری و اخراجهایی مواجه است. Undead Labs، که روی State of Decay 3 کار میکند، و Turn 10 Studios، با بیش از 70 اخراج که نزدیک به 50 درصد نیروی کار آن را کاهش داد، نیز از این تحولات در امان نماندند.

مدیریت ضعیف فرآیند اخراجها
مدیریت این فرآیند، بهویژه در ZeniMax Online Studios، انتقادات زیادی را برانگیخت. جیسون شرایر از Bloomberg گزارش داد که کارکنانی که روی Blackbird کار میکردند، بدون اطلاع قبلی از حسابهای Slack خود محروم شدند و هنوز وضعیت شغلیشان از سوی منابع انسانی یا مدیران تأیید نشده است. در اروپا، دفاتر King در لندن و برلین و کارمندان دورکار نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. MobileGamer.biz این فرآیند را "بسیار ضعیف" مدیریتشده توصیف کرد.
تأثیر بر استودیوهای Call of Duty و Halo
حتی استودیوهای مرتبط با Call of Duty نیز از این تعدیلها در امان نماندند. Insider Gaming از اخراجهایی در Sledgehammer Games، Raven Software (که با Treyarch روی Call of Duty: Black Ops 7 کار میکند) و High Moon Studios، پشتیبان Call of Duty: Warzone، خبر داد. Halo Studios نیز با اخراجهایی مواجه شده، از جمله کارمندی که چهار سال روی بهبود Halo Infinite کار کرده بود. درباره Compulsion Games، توسعهدهنده South of Midnight، گزارشی از اخراج منتشر نشده، اما یکی از کارمندان سابق در LinkedIn اعلام کرد که از ژوئن 2024 از این استودیو جدا شده است.

اخراج مدیران ارشد و تیمهای پشتیبانی
علاوه بر این، تیم تحقیقات کاربری Xbox، که مسئول اطمینان از کیفیت بازیها، پلتفرم و ابزارهای توسعه است، بهشدت آسیب دیده است. تیمهای QA در Activision و Blizzard، و همچنین بخشهای بازاریابی و فروش، نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. حتی رئیس بخش ایمنی خانواده و کودکان Xbox نیز از این شرکت جدا شد. در سطح مدیران ارشد، مت فیرور پس از 18 سال از ZeniMax Online Studios جدا میشود. منابع VGC گزارش دادند که گرگ میلز، با بیش از 35 سال سابقه در Rare و کارگردانی Everwild، و لوئیز اوکانر، که روی Conker’s Bad Fur Day کار کرده بود، نیز این استودیو را ترک میکنند.
توجیهات فیل اسپنسر و مت بوتی
فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، در یادداشتی که Windows Central منتشر کرد، این تصمیمات را برای "موفقیت پایدار" و تمرکز بر "رشد استراتژیک" توجیه کرد. او ادعا کرد که Xbox با تعداد بازیکنان، بازیها و ساعات بازی بیشتر از همیشه، در موقعیت قویتری قرار دارد. با این حال، این ادعا با اخراجها و لغو پروژهها در تضاد است. اسپنسر اظهار داشت:
موفقیت کنونی ما نتیجه تصمیمات دشوار گذشته است. باید انتخابهایی برای موفقیت آینده انجام دهیم.
مت بوتی، رئیس Xbox Game Studios، در ایمیلی داخلی لغو Perfect Dark، Everwild و چند پروژه اعلامنشده دیگر را تأیید کرد و این تصمیمات را بخشی از تلاش برای تنظیم اولویتها در صنعت متغیر بازی دانست. او افزود که مایکروسافت همچنان روی بیش از 40 پروژه فعال کار میکند و برنامیای قوی برای پاییز 2025 و سال بعد دارد، اما اشارهای به عناوین جدید بهجز The Outer Worlds 2 نکرد.

چالشهای استراتژیک Xbox
این تحولات سؤالاتی درباره استراتژی Xbox ایجاد کرده است. موفقیت بازیهایی مانند Forza Horizon 5، Indiana Jones and the Great Circle و Sea of Thieves روی PS5 و عرضه عناوین فرستپارتی برای PS5 و Nintendo Switch، اگرچه از نظر مالی موفق بود، از سوی برخی بهعنوان پذیرش شکست در جنگ کنسولها دیده شد. کاهش درآمد سختافزاری، ناکامیهای پررنگ مانند Halo Infinite و Redfall در زمان عرضه، و نبود بازیهای جدید در سالهای اخیر، انتقادات را تشدید کرده است.
چرخه خرید و تعطیلی استودیوها
مایکروسافت در سالهای گذشته استودیوهای متعددی مانند Ninja Theory، Compulsion Games و Bethesda را خریداری کرد، اما تعطیلی استودیوهایی مانند Tango Gameworks، Arkane Austin و Alpha Dog Games نشاندهنده چرخهای از خرید و تعطیلی است. سارا باند در سال 2021 درباره تعطیلی Lionhead Studios تأمل کرد و گفت: "چه آموختیم و چگونه اشتباهات را تکرار نکنیم؟" اما به نظر میرسد درسهای گذشته هنوز بهکار گرفته نشدهاند.

سرمایهگذاریهای کلان و پرسشها درباره منابع
سرمایهگذاری 13 میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI و همکاری با AMD برای کنسولهای نسل بعدی با تمرکز بر هوش مصنوعی، پرسشهایی درباره منبع این بودجهها ایجاد کرده است. در حالی که Game Pass بازیکنان را به عناوین جدید جذب میکند، رشد آن در سالهای اخیر کند شده و برخی معتقدند این سرویس فروش بازیهای فرستپارتی را کاهش داده است.
آینده نامعلوم Xbox
لورا فرایر، یکی از اعضای تیم اولیه Xbox، درباره آینده این برند پرسید:
برنامی بلندمدت چیست؟ بازیهای جدید و تأثیرگذار کجایند؟ چه چیزی باعث میشود 25 سال بعد کسی به Xbox اهمیت دهد؟
با نزدیک شدن به بیستوپنجمین سالگرد Xbox در 2026، ابهامات پیرامون بخش گیمینگ مایکروسافت همچنان پابرجاست.
پست های بیشتر
15 نمونه فوقالعاده از توجه به جزئیات در Death Stranding 2
12 تیر 14040مقالهplaystationبررسی Death Stranding 2: On the Beach؛ شاهکار جدید کوجیما
10 تیر 14040مقالهplaystationبرترین تورنمنتهای Esports دنیا در 2025 که باید ببینید
9 تیر 14040مقالهpcplaystationxboxandroidiosپلتفرم Roblox چیست و چطور شروع کنیم؟ | راهنمای کامل
8 تیر 14040مقالهpcplaystationxboxandroidios